Czy ZUS zawsze zobowiązuje pracodawcę do zwrotu świadczeń nienależnie pobranych przez pracownika ?
Osoba, której ZUS wypłacił świadczenie z systemu ubezpieczeń społecznych, w przypadku utraty uprawnień do tego świadczenia lub która nigdy takiego prawa nie posiadała, jest zobowiązana do jego zwrotu. Jeśli jednak prawo do świadczenia zostało przyznane pracownikowi na podstawie nieprawdziwych danych przekazanych przez pracodawcę, to brak jednolitej interpretacji, czy nienależnie wypłacone świadczenie powinien zwrócić pracownik czy pracodawca, powoduje, że w indywidualnych sprawach dochodzi do rozbieżnych rozstrzygnięć w zależności od tego, który organ podejmuje decyzję.
Jeżeli na podstawie dokumentacji i przeprowadzonego postępowania ZUS ustali, że pracownik pobiera nienależne świadczenia, zobowiązuje go do ich zwrotu. Gdy wypłata nastąpiła na skutek zawinionego działania pracownika bądź ze względu na odebranie mu za jakiś okres prawa do zasiłku chorobowego ze względu na odzyskanie zdolności do pracy lub nieprawidłowe wykorzystywanie tego zwolnienia, decyzja zobowiązująca do zwrotu wypłaconego zasiłku jest kierowana bezpośrednio do pracownika. Kwota nienależnie pobranego świadczenia jest wówczas potrącana z wypłacanych mu świadczeń z ubezpieczeń społecznych lub dochodzona w drodze egzekucji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się