Jakie są uprawnienia inspektora pracy w zakresie kontroli?
Inspektor pracy posiada szerokie uprawnienia w zakresie podejmowania czynności kontrolnych. Ich znajomość pozwala pracodawcy uniknąć niepotrzebnych nieporozumień w trakcie przeprowadzanej kontroli.
Kontrola ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń w formie protokołu z kontroli.
Właściwość miejscowa, zakres przedmiotowy i podmiotowy działania inspektora pracy
Inspektor pracy działa w ramach terytorialnej właściwości Okręgowego Inspektoratu Pracy. Przedmiotem jego kontroli jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz szeroko rozumiana prawna ochrona pracy, np.: przestrzeganie przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się