Wyrok NSA z dnia 15 października 2024 r., sygn. I OSK 899/23
Dnia 15 października 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędziowie: sędzia NSA Karol Kiczka sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 15 października 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Lu 232/22 w sprawie ze skargi K. O. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie niezwłocznego zajęcia części nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 22 grudnia 2022 r., II SA/Lu 232/22 oddalił skargę K. O. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia zgody na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości (pkt I.) oraz rozstrzygnął o kosztach nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Powyższa decyzja została wydana w następującym stanie sprawy:
Wojewoda Lubelski decyzją z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...], po rozpatrzeniu odwołania K. O., utrzymał w mocy decyzję [...] z dnia [...] lutego 2021 r. znak: [...] zezwalającą P.S.A. z siedzibą w L. na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości oznaczonej jako działki nr [..], nr [...] i nr [...], położonej w miejscowości A., gmina Ł., należącej do K. O., w zakresie zgodnym z decyzją Starosty [...] z dnia [...] lutego 2021 r. o ograniczeniu sposobu korzystania z tej nieruchomości przez zezwolenie ww. Spółce na przebudowę napowietrznej sieci elektroenergetycznej 110 kV w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Projekt i przebudowa linii 110 kV relacji GPZ R.- GPZ Ł.". Wojewoda Lubelski podzielił stanowisko organu I instancji, iż ww. Spółka wykazała ważny interes społeczny i gospodarczy uzasadniający udzielenie jej zezwolenia na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości należących do K. O. Spółka wykazała, że realizowane przez nią przedsięwzięcie jest inwestycją celu publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U.2020.1990 ze zm.), dalej jako "u.g.n.", gdyż ma służyć zaspokajaniu potrzeb społecznych i gospodarczych regionu, ma znaczenie ponadlokalne i jest niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa i niezawodności dostaw energii elektrycznej. Organ wskazał, że wobec braku polubownego załatwienia spawy z właścicielem objętych przedmiotowym wnioskiem działek, uzyskanie rygoru natychmiastowej wykonalności pozwoli Spółce na zrealizowanie zadania w terminie. Ponadto przebudowa linii elektroenergetycznej jest podstawowym przedmiotem działalności ww. Spółki, będącej operatorem systemu przesyłowego i ciążą na niej obowiązki wynikające z ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2021.716 ze zm.), dalej jako "u.p.e.", m.in. w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej na terenie całego kraju, a opóźnienie w realizacji inwestycji, w tym nieterminowe oddanie linii do eksploatacji, mogłoby zostać uznane za naruszenie tych obowiązków. Organ dodał, że decyzja o niezwłocznym zajęciu nieruchomości, wydawana w trybie art. 124 ust. 1a u.g.n. ma charakter subsydiarny w stosunku do decyzji o zezwoleniu na ograniczenie prawa własności nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
