Zasady eliminacji aktów prawnych opartych na nieważnych decyzjach - Wyrok NSA z dnia 10 września 2024 r., sygn. III OSK 1108/24
Zarządzenie wydane w oparciu o wcześniejsze unieważnione akty prawne należy również uznać za nieważne, jako że nie istnieje legalna podstawa do jego utrzymania w obrocie prawnym.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Joanna Ukalska po rozpoznaniu w dniu 10 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 14 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Ol 838/22 w sprawie ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia 26 września 2022 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] w [...] oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 14 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Ol 838/22 oddalił skargę Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia 26 września 2022 r. nr [...], którym stwierdzono nieważność zarządzenia Wójta Gminy [...] z dnia 20 lipca 2022 r. nr [...] w sprawie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] w [...].
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że zarządzenie Wójta z dnia 20 lipca 2022 r. stanowi jedno z wzajemnie powiązanych zarządzeń wydanych przez ten organ w konsekwencji wydania zarządzenia z dnia 17 czerwca 2022 r. nr [...] w sprawie odwołania [...] ze stanowiska dyrektora. Podkreślono, że rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 18 sierpnia 2022 r. Wojewoda [...] stwierdził nieważność ww. zarządzenia z dnia 17 czerwca 2022 r., zaś Sąd Wojewódzki wyrokiem z dnia 6 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Ol 771/22 oddalił skargę Gminy [...] na ww. rozstrzygnięcie nadzorcze, a Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 18 października 2023 r. sygn. akt III OSK 696/23 oddalił skargę kasacyjną Gminy [...] od powyższego orzeczenia. Zdaniem Sądu okoliczność ta ma bezpośredni wpływ na ocenę legalności zarządzeń związanych z ogłoszeniem konkursu na stanowisko dyrektora, w tym zatwierdzenia konkursu, którego to zarządzenia nieważność orzekł wojewoda zaskarżonym w niniejszej sprawie rozstrzygnięciem nadzorczym. Zarządzenie wydane na podstawie zarządzenia uznanego na nieważne, lub też bezpośrednio z nim powiązane, również uznane winno zostać za nieważne, jako wydane bez podstawy prawnej. Przy czym rację ma skarżąca wywodząc, że żaden z przepisów ustawy Prawo oświatowe nie określa terminu wszczęcia procedury konkursowej, co także nie nakazuje organowi prowadzącemu wstrzymanie się do ogłoszenia konkursu i powołania komisji konkursowej do czasu uprawomocnienia się zarządzenia w przedmiocie odwołania dyrektora ze stanowiska. Ale właśnie z tego powodu zarządzając przeprowadzenie nowego konkursu przed uzyskaniem przymiotu ostateczności przez zarządzenie odwołujące dotychczasowego dyrektora organ wykonawczy gminy musi się liczyć z konsekwencjami związanymi z ewentualnym wyeliminowaniem z obrotu prawnego tego zarządzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty