13.09.2023

Wyrok NSA z dnia 13 września 2023 r., sygn. I GSK 1805/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Boratyn po rozpoznaniu w dniu 13 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 9 września 2021 r. sygn. akt I SA/Ol 503/21 w sprawie ze skargi K. J. na decyzję Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od K. J. na rzecz Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego kwotę 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 9 września 2021 r., sygn. akt I SA/Ol 503/21 oddalił skargę K. J. (dalej "skarżąca", "beneficjent") na decyzję Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] kwietnia 2021 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektu.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniu 21 czerwca 2019 r. pomiędzy beneficjentem a Zarządem Województwa została zawarta umowa o dofinansowanie Projektu pn. "[...]", na podstawie której na realizację projektu skarżąca otrzymała dofinansowanie w kwocie 951.645,00 zł. W wyniku kontroli planowanej, przeprowadzonej zdalnie na dokumentach przez Instytucję Zarządzającą stwierdzono nieprawidłowość w ww. Projekcie przy udzielaniu zamówienia publicznego na usługę organizacji i przeprowadzania kursów/szkoleń zawodowych, która dotyczyła ogłoszenia [...] Organizacja i przeprowadzenie kursów/szkoleń zawodowych dla łącznie 60 Uczestników Projektu z 28 października 2019 r., dostępnego w Bazie Konkurencyjności. Zespół kontrolujący stwierdził, że beneficjent podpisując umowę na organizację i przeprowadzenie kursów/szkoleń zawodowych udzielił zamówienia publicznego z pominięciem procedur określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Decyzją z [...] lutego 2021 r. Zarząd Województwa Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie zobowiązał skarżącą do zwrotu środków w kwocie 93.750,00 zł wraz z należnym odsetkami, określonymi jak dla zaległości podatkowych, liczonych od dnia otrzymania środków, tj. 24 lipca 2019 r. do dnia zwrotu. Po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, organ utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie. Wyjaśnił, że beneficjent nie jest zobligowany do stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019, z poźn. zm.), dalej "p.z.p.", co oznacza, że nie jest zamawiającym w rozumieniu tej ustawy. Przesądza o tym fakt, że skarżąca nie należy do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 1 p.z.p. Powyższe wynika również ze złożonego we wniosku o dofinansowanie oświadczenia beneficjenta, w którym zaznaczył, że jest zobowiązany do przestrzegania zasady konkurencyjności, wykluczając konieczność stosowania zapisów tego aktu. Z uwagi na powyższe, skarżąca przy udzielaniu zamówień miała obowiązek respektowania zasady konkurencyjności, zgodnie z zapisami sekcji 6.5.2 Wytycznych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne