29.07.2022

Wyrok NSA z dnia 29 lipca 2022 r., sygn. I GSK 2705/18

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Piszczek Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Michał Kowalski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 829/17 w sprawie ze skargi M. z siedzibą w K. na pismo Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 grudnia 2016 r., nr DSRiN-V-5611-69/16/3, 161216-00472 w przedmiocie odrzucenia oferty na powierzenie realizacji zadań z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 17 stycznia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 829/17 na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm. aktualnie: Dz. U. 2022 poz. 329, dalej: "p.p.s.a.") oddalił skargę Stowarzyszenia z siedzibą w K. (dalej też: "Stowarzyszenie", "strona") na pismo Ministra Sprawiedliwości (dalej też jako organ) z dnia 16 grudnia 2016 r., nr DSRiN-V-5611-69/16/3, 161216-00472 w przedmiocie odrzucenia oferty. Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez Stowarzyszenie w K. było rozstrzygnięcie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 grudnia 2016 r. w przedmiocie odrzucenia oferty złożonej w XII otwartym konkursie ofert na powierzenie realizacji zadań ze środków Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej w zakresie pomocy pokrzywdzonym dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeń, fundacji, organizacji i instytucji na rok 2017.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał skargę za pozbawioną usprawiedliwionej podstawy wskazując, że konkurs ofert został przeprowadzony zgodnie art. 43 § 9 i § 19 ustawą z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557 ze zm. – dalej K.k.w.), a kryteria dotyczące oceny formalnej oraz merytorycznej były znane i ogólnodostępne dla wszystkich podmiotów zainteresowanych udziałem oraz opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości w dniu 31 października 2016 r. Zgodnie z § 2 ogłoszenia o konkursie oferentami nie mogą być podmioty, które przewidują wykonywanie działań związanych z realizacją oferty przez pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości oraz osób delegowanych w trybie art. 77 § 1 pkt 2, art. 151a § 5 pkt 2 i art. 155e § 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 133 ze zm.), art. 106 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o prokuraturze (Dz. U. poz. 177 ze zm.), art. 31 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 795 ze zm.), art. 11a ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o pracownikach sądów i prokuratury (Dz. U. z 2015 r. poz. 1241 ze zm.), ich małżonków albo osoby pozostające we wspólnym pożyciu, krewnych lub powinowatych w linii prostej, a w linii bocznej do stopnia między dziećmi rodzeństwa, osoby związane z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powyższe uwarunkowania stosuje się również do byłych pracowników Ministerstwa Sprawiedliwości w okresie dwóch lat od daty ustania zatrudnienia, a do osób delegowanych w okresie dwóch lat od daty zakończenia okresu delegacji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne