31.05.2022 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 31 maja 2022 r., sygn. II GSK 128/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Izabella Janson po rozpoznaniu w dniu 31 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Spółki A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 876/18 w sprawie ze skargi Spółki A na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 19 września 2018 r. (sygn. akt VI SA/Wa 876/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (zwany dalej "WSA"), działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej zwanej "ppsa") oddalił skargę B. sp. z o.o. z siedzibą w W. (zwanej dalej "Skarżącą") na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (zwanego dalej "GIF") z 7 marca 2018 r. (nr GIF-P-L-0740/382-3/WM/16) w przedmiocie nakazania zaprzestania prowadzenia reklamy działalności apteki oraz nałożenia kary pieniężnej.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

W sierpniu 2015 r. Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny (dalej zwany "WIF") został powiadomiony o podejrzeniu prowadzenia przez Skarżącą reklamy należącej do niej apteki ogólnodostępnej o nazwie "[...]", zlokalizowanej w K. przy ul. [...] (zwanej dalej "Apteką"), poprzez prowadzenie w niej programu lojalnościowego oraz informowanie pacjentów o tym programie, a także wykładanie w Aptece gazetek reklamowych dla pacjentów, jak również rozdawanie w aptece "[...]" oraz ulotek informujących o warunkach programu "[...]".

9 listopada 2015 r. WIF wszczął z urzędu postępowanie w sprawie prowadzenia przez Skarżącą reklamy Apteki. WIF wezwał Skarżącą do złożenia wyjaśnień na okoliczność prowadzenia reklamy Apteki poprzez wskazanie m.in.: kiedy Apteka wdrożyła program o nazwie "[...]" i kto go wykonał; kto drukował i dostarczał do Apteki karty programu "[...]"; jakie były zasady przystąpienia i uczestnictwa w ww. programie; czy w związku z uczestnictwem w ww. programie pacjent otrzymywał dostęp do indywidualnych rabatów i promocji skutkujących obniżeniem cen produktów sprzedawanych w Aptece, a jeśli tak, to kto ich udzielał i kto ustalał ich wysokość; czy na kartę o nazwie "[...]" naliczane były punkty, jeśli tak to jakie były zasady naliczania punktów i jakie korzyści z tego tytułu otrzymywał pacjent; na czyje zlecenie wydrukowano przedłożoną Skarżącej gazetkę reklamową "[...]" oraz kto i w jaki sposób ją dystrybuował; jaki jest nakład drukowanych gazetek reklamowych; w jakim okresie prowadzony był kolportaż. Ponadto WIF wezwał Skarżącą do wskazania, jakie były w okresie od 1 do 30 września 2015 r. ceny wymienionych przez WIF produktów leczniczych oraz do przesłania regulaminu programu "[...]".

Skarżąca w piśmie z 3 lutego 2015 r. wyjaśniła, że nie jest organizatorem programu "[...]" i nie posiada informacji na temat jego funkcjonowania. Podała, że nie posiada także wiedzy na czyje zlecenie drukowana była gazetka reklamowa: "[...]" oraz kto prowadzi jej dystrybucję.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne