17.04.2023 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.113.2023.2.EW

Zwolnienie od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, usług nauczania gry w szachy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, usług nauczania gry w szachy. Wniosek został uzupełniony pismem z 23 lutego 2023 r. (data wpływu 23 lutego 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2023 r. (data wpływu 15 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi od 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...). Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy osobiście usługi nauki gry w szachy. Wnioskodawca jest instruktorem szachowym. W (...) r. ukończył specjalny (...) kurs przygotowujący do przyznania tytułu instruktora szachowego (...), potwierdzającego posiadanie niezbędnych kompetencji i umiejętności do prowadzenia zajęć szachowych. Wnioskodawca posiada certyfikat wydany przez ten związek. Wnioskodawca nie posiada wykształcenia pedagogicznego, ale jako instruktor posiada wiedzę, doświadczenie szachowe i pedagogiczne, które pozwalają efektywnie i w przystępny sposób przekazywać podopiecznym wiedzę o grze w szachy. Wnioskodawca świadczy usługi nauczania w następujących formach:

-lekcji prowadzonych w przedszkolach,

-lekcji prowadzonych w szkołach,

-lekcji indywidualnych,

-lekcji grupowych.

Lekcje prowadzone w przedszkolach i szkołach zwykle obejmują grupę kilku, kilkunastu uczniów. Zajęcia prowadzone są w formie stacjonarnej, jak również on-line. Lekcje on-line są prowadzone bezpośrednio, „na żywo”, bez wcześniejszych nagrań. Obecnie, Wnioskodawca uczy ponad (...) uczniów. Wielu uczniów bierze udział w turniejach odnosząc liczne sukcesy. Wnioskodawca kładzie nacisk na wysoki poziom nauczania, co potwierdzają zdobyte przez podopiecznych medale Mistrzostw Polski, zarówno indywidualnie, jak i drużynowo, reprezentując swoją szkołę − co w poprzednim roku zaowocowało nawiązaniem współpracy z jednym z największych klubów szachowych w Polsce. Powyższe, potwierdza niezbędne kwalifikacje Wnioskodawcy oraz jakość świadczonych przez niego usług. Wnioskodawca, jako przedsiębiorca, nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe; uczelnią; jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk; instytutem badawczym. Prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia nauki gry w szachy nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub finansowanych ze środków publicznych. Wnioskodawca nie uzyskał również akredytacji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe na prowadzone zajęcia nauki gry w szachy. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczy on usługi zgodne z podstawą programową przewidzianą dla kształcenia powszechnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.). W podstawie programowej kształcenia na poziomie podstawowym wskazano, że w ramach edukacji matematycznej − w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji − uczeń wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne. Omawiane usługi obejmują więc w tym zakresie materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania na poziomie podstawowym. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie opisanych usług wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego, gdyż nauka gry w szachy pozwala w szczególności na rozwinięcie kompetencji z zakresu matematyki oraz logicznego myślenia, wiec wspiera ogólny rozwój kompetencji człowieka.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne