Wyrok SN z dnia 30 lipca 2021 r., sygn. V CSKP 171/21
Brak prawidłowego wyliczenia, czy też nawet całkowity brak realizacji obowiązku wynikającego z ustawy, czyli wypłaty, dotacji nie może być realizowany w ramach reżimu bezpodstawnego wzbogacenia. Przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu można stosować, w braku innego środka prawnego umożliwiającego przywrócenie równowagi majątkowej naruszonej bez prawnego uzasadnienia. Ponadto, skoro podstawą żądania mógł być art. 471 k.c., to jak przyjmuje się w orzecznictwie wyłączona jest możliwość dochodzenia roszczenia z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Małgorzata Manowska (przewodniczący)
SSN Tomasz Szanciło
SSN Kamil Zaradkiewicz (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa J. T. przeciwko Gminie O. o zapłatę, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej w dniu 30 lipca 2021 r., skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w (....) z dnia 28 sierpnia 2019 r., sygn. akt I ACa (…),
I. oddala skargę kasacyjną,
II. odstępuje od obciążenia powoda J. T. obciążeniem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego na rzecz pozwanej Gminy O.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 sierpnia 2019 r. Sąd Apelacyjny w (…) po rozpoznaniu sprawy z powództwa J. T. przeciwko Gminie O. o zapłatę, na skutek apelacji strony pozwanej od wyroku Sądu Okręgowego w J. z 28 stycznia 2019 r. zmienił zaskarżony wyrok w punkcie I i IV w ten sposób, że powództwo oddalił oraz zasądził od Powoda na rzecz Pozwanej 10.800,- zł tytułem kosztów procesu oraz w punkcie V i VI poprzez ich uchylenie, a także zasądził od Powoda na rzecz Pozwanej 33.126,- zł tytułem kosztów postępowania apelacyjnego.
Orzeczenie zapadło na podstawie poniższych ustaleń:
Sąd Okręgowy w J. wyrokiem z 28 stycznia 2019 r. zasądził od Gminy O. na rzecz J. T. kwotę 500.508,28 zł wraz z odsetkami ustawowymi. Postępowanie w zakresie kwoty 342.457,88 zł zostało umorzone, a dalej idące powództwo zostało oddalone.
Sąd I instancji ustalił, że Powód od września 2007 r. na terenie pozwanej Gminy prowadził niepubliczne przedszkole i w związku z tym za lata 2008 - 2016 r. pobierał dotacje wypłacane przez Gminę O.. Poza sporem była wysokość otrzymanych przez Powoda dotacji w latach 2008, 2011 - 2016, wysokość uchwalonych budżetów Gminy O., suma rzeczywistych dochodów z tytułu opłat za korzystanie z gminnych przedszkoli, przewidziane kwoty na dokształcenie oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli, okoliczność, że do września 2016 r. w Gminie O. prowadzone było tylko jedno przedszkole publiczne, jak również przyjęta suma dzieci uczęszczających w poszczególnych miesiącach do przedszkola prowadzonego przez Powoda. Tryb udzielania i rozliczania dotacji ustalany był przez Radę Gminy O. w kolejnych uchwałach. Gminne Przedszkole w O. działało jako zakład budżetowy do 31 grudnia 2010 r., od 1 stycznia 2011 r. było jedną z jednostek budżetowych Gminy. Po przeprowadzonej kontrolki Wójt Gminy O. zobowiązał Powoda do częściowego zwrotu dotacji za 2009 r. i za 2010 r. Natomiast Powód pismem z 4 lipca 2017 r. wezwał Wójta Gminy O. do zapłaty kwoty 1.135.059,13 zł z tytułu dotacji za lata 2008 i 2011 - 2016 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty