Ulga dla klasy średniej w praktyce – odpowiedzi Ministerstwa Finansów na 20 pytań pracodawców
Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy uzyskujący przychody z pracy ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, a także pozarolniczej działalności gospodarczej mogą skorzystać z tzw. ulgi dla klasy średniej. W związku z pojawiającymi się wątpliwościami pracodawców o warunki stosowania tej ulgi wyjaśnień udzieliło Ministerstwo Finansów. Poniżej zaprezentowano wybrane pytania i odpowiedzi z tego zakresu.
(?) Pracownik po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów z 7 stycznia 2022 r. dotyczącego przesunięcia terminu pobrania i przekazania zaliczki na podatek złożył nam wniosek o niestosowanie ulgi dla klasy średniej (jego wynagrodzenie mieści się w przedziale od 5701 zł do 11 141 zł) oraz PIT-2. Czy powinniśmy uwzględnić złożony przez pracownika wniosek o niestosowanie ulgi i dokonać korekty zaliczki na podatek dochodowy
Rozporządzenie nie zmieniło zasad dotyczących stosowania ulgi dla klasy średniej. Są one określone w przepisach ustawy o pdof. Jeżeli pracownik złożył taki wniosek, pracodawca ma obowiązek zaprzestania stosowania ulgi najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał wniosek. W przypadku gdy pracownik złożył wniosek np. w lutym 2022 r., już po wypłacie wynagrodzenia, pracodawca nie ma obowiązku dokonania korekty podstawy opodatkowania i podatku. Wniosek pracownika pracodawca uwzględnia przy kolejnej wypłacie, także ewentualnej kolejnej wypłacie w lutym. W takim przypadku przy drugiej wypłacie w lutym należy powiększyć dochód o kwotę zastosowanej ulgi przy pierwszej wypłacie.
PRZYKŁAD
Pracownik otrzymał na początku lutego 2022 r. wynagrodzenie w wysokości 6000 zł brutto. Po wypłacie tego wynagrodzenia złożył pracodawcy wniosek o niestosowanie ulgi dla klasy średniej. Pod koniec lutego pracownik otrzymał dodatkową wypłatę z tytułu premii w wysokości 1500 zł. Do przychodu z tytułu premii pracodawca nie stosuje już ulgi, ale powinien uwzględnić ją przy obliczaniu podatku od premii przez doliczenie ulgi uprzednio odliczonej do dochodu. Załóżmy, że pracownik ma prawo do zwykłych kosztów uzyskania przychodów i złożył PIT-2. Te parametry pracodawca stosuje do głównej wypłaty wynagrodzenia. Pracownik nie dokonuje wpłat na PPK.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty