Jakie obowiązki w zakresie bhp mają pracodawcy w przypadku wykonywania przez pracowników pracy zdalnej

Przepisy prawa pracy nie regulują warunków oraz zasad wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych zdalnie poza zakładem pracy. Tym samym pracodawca nie ma żadnych szczególnych obowiązków z zakresu bhp wobec takich pracowników. Ze względu na brak kompetencji kontrolnych pracodawcy w przypadku zatrudniania pracowników pracujących zdalnie można uzyskiwać od nich oświadczenia, że miejsce, w którym świadczą pracę, spełnia wymagania bhp.

W przeciwieństwie do pracy wykonywanej w formie telepracy przepisy prawa pracy nie regulują warunków oraz zasad wykonywania przez pracownika obowiązków służbowych zdalnie poza zakładem pracy. Uznaje się, że cechą odróżniającą telepracę od pracy wykonywanej zdalnie jest czas jej wykonywania poza zakładem pracy.Praca wykonywana w warunkach telepracy powinna być bowiem wykonywana przez pracownika regularnie poza firmą. Natomiast praca zdalna jedynie wyjątkowo może być wykonywana poza zakładem pracy, a z reguły jest świadczona w siedzibie pracodawcy.Praca zdalna polega zatem na sporadycznym wykonywaniu przez pracownika powierzonych mu zadań w domu (np. raz w tygodniu). Znaczące różnice między pracą zdalną a telepracą nie pozwalają na odpowiednie stosowanie przepisów o telepracy do pracy zdalnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne