Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2017, sygn. 0114-KDIP4.4012.207.2017.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4.4012.207.2017.1.AS
określenie stawki podatku dla usług wykonywanych w ramach car-sharingu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług wykonywanych w ramach car-sharingu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług wykonywanych w ramach car-sharingu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Podatnik jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która planuje rozpoczęcie działalności w zakresie świadczenia w Polsce usług car-sharingu. Usługi car-sharingu będą polegały na uruchomieniu i zarządzaniu bezobsługowymi systemami miejskich wypożyczalni samochodów, na które złożą się w szczególności auta o napędzie spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.
Car-sharing jest innowacyjnym systemem, który polega na współkorzystaniu z samochodów, będących własnością miasta, firmy prywatnej, instytucji lub grupy osób, z których każda rezerwuje czas dostępu do samochodu. Takie rozwiązanie przynosi użytkownikowi systemu korzyści polegające m.in. na podziale stałych kosztów utrzymania pojazdu (np. amortyzacja, ubezpieczenie) między grupę osób korzystających z samochodów. Użytkownicy usługi mogą pobierać pojazdy car-sharing ze specjalnych parkingów i zwracać je tam po odbytej podróży. Zatem usługa car-sharing gwarantuje dostęp do samochodu, bez konieczności jego posiadania.
Rezultatem wdrażania systemów car-sharing w miastach jest bardziej wydajne korzystanie z istniejących zasobów, w szczególności w odniesieniu do przestrzeni miejskiej. System płacisz za to, co przejechałeś (pay-as-you-drive) daje dodatkową motywację do rzadszego użytkowania samochodu i korzystania z przyjaznych środowisku środków transportu. Prowadzi to do zmniejszenia zużycia energii i redukcji hałasu oraz emisji lokalnych zanieczyszczeń m.in. CO2. Doświadczenia funkcjonujących za granicą systemów car-sharing pokazują wyraźnie, że jest to innowacyjne narzędzie pozwalające na zmniejszenie liczby samochodów w gospodarstwach domowych, redukcję pasażerokilometrów przejechanych samochodem, wzrost użytkowania środków transportu zbiorowego i innych pro-ekologicznych środków przemieszczania się. Car-sharing jest również instrumentem wykorzystywanym do ograniczania miejsc parkingowych w nowo realizowanych inwestycjach lub do łagodzenia trudności związanych z parkowaniem w obszarach miejskich. Samochody są rozmieszczone w obszarze świadczonych usług i często łatwo do nich dotrzeć za pomocą publicznych środków transportu. Systemy miejskich wypożyczalni samochodów, zgodnie z praktyką światową, spotykają się z szeregiem przywilejów w ruchu miejskim przyznawanych przez władze lokalne, np. dedykowane samochodom z wypożyczalni miejsca parkingowe, zniesiona lub zredukowana opłata za postój w miejskiej strefie płatnego parkowania czy też prawo wjazdu samochodów wypożyczalni na bus-pasy lub do stref z ograniczeniami w ruchu kołowym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty