Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2014, sygn. ILPB2/415-911/14-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB2/415-911/14-2/TR
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu 4 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni była zatrudniona w spółce do dnia 14 marca 2013 r. Umowa o pracę została rozwiązana za porozumieniem stron, z przyczyn dotyczących pracodawcy. Pracodawca zobowiązał się do wypłaty odprawy dodatkowej, obliczonej jako iloczyn: ilości lat pracy, wynagrodzenia zasadniczego pracownika oraz wymiaru etatu, na którym był zatrudniony pracownik, maksymalnie 65 000 zł brutto. Ze względu na staż pracy, Zainteresowanej przysługiwała odprawa dodatkowa w maksymalnej wysokości. Wypłacona została w kwocie netto (53 320 zł netto), w związku z potrąceniem przez spółkę podatku dochodowego od osób fizycznych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie tych ustaw. Obok wymienionych w tym przepisie ustaw oraz przepisów wykonawczych, dotyczy to także normatywnych źródeł prawa pracy, na podstawie których możliwe jest zasądzenie odszkodowania. Jak podkreślił Trybunał Konstytucyjny w postanowieniu sygnalizacyjnym z dnia 29 marca 2013 r. sygn. S 2/13, układy zbiorowe pracy oraz inne porozumienia pracownicze, tak samo jak ustawa i przepisy wykonawcze, stanowią normatywne źródła prawa pracy, określając zarówno obowiązki jak i uprawnienia pracodawców i pracobiorców. Porozumienie z dnia 24 lipca 2012 r. zostało zawarte na podstawie przepisów prawa pracy, ponieważ podstawą jego obowiązywania jest art. 9 § 1 Kodeksu pracy w zw. z art. 241 ze zn. 13 Kodeksu pracy. Wpływało ono na modyfikację dla ciągle trwającego stosunku pracy Zainteresowanej. W konsekwencji odprawa dodatkowa jest odszkodowaniem za zgodę na zerwanie przez pracodawcę stosunku pracy. Również sposób ustalenia odprawy świadczy o tym, że jest to odszkodowanie. Ponadto należy zaznaczyć, że Porozumienie Dotyczące Zwolnień Grupowych nie stanowi, że ustalona odprawa dodatkowa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty