03.12.2012 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2012, sygn. ILPP2/443-930/12-3/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-930/12-3/SJ

Czy prawidłowym będzie skorzystanie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), jako podstawy do zastosowania zwolnienia fakturowanych usług od podatku o towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 29 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych wykonywanych przez podwykonawcę i finansowanych ze środków publicznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych wykonywanych przez podwykonawcę i finansowanych ze środków publicznych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 29 listopada 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja zobowiązała się do zorganizowania i zrealizowania na zamówienie Zamawiającego (tj. ()) seminarium dla kadry oświatowej (...) pt. (...). Realizacja nastąpi prawdopodobnie pod koniec listopada 2012 r. (23-25.11 lub 30.11-02.12).

Fundacja zobowiązana jest do zorganizowania i zrealizowania zajęć dydaktycznych dla 257 uczestników, które obejmować będą 20 godzin dydaktycznych dla każdego uczestnika. Uczestnikami seminarium będą przedstawiciele kadry oświatowej jednostek samorządów terytorialnych województwa . W wyniku przeprowadzonych zajęć jej uczestnicy podniosą swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie innowacyjnych narzędzi dydaktycznych poprzez wdrożenie w szkołach województwa nauki metodą projektową i korzystanie na lekcjach z nowoczesnego sprzętu m.in.: tabletów, tablic interaktywnych i komputerów. Zakres merytoryczny zajęć obejmuje takie zagadnienia jak:

Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją projektu pomiędzy beneficjentem (liderem) a partnerami dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego beneficjenta (lidera). W przypadku otrzymywania środków w formie zaliczki partner ma obowiązek otwarcia wyodrębnionego rachunku bankowego. Rozliczenia pomiędzy partnerami a beneficjentem (liderem), odbywają się na podstawie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki sporządzanego przez poszczególnych partnerów, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do umowy partnerstwa (rozliczenia partnerów nie polegają na przedstawieniu faktury VAT, ponieważ partnerzy nie realizują usług zleconych przez beneficjenta (lidera) tylko współuczestniczą w realizacji projektu). Beneficjent (lider) składając wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej/Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) przedstawia w tabeli Zestawienie dokumentów potwierdzających wydatki poniesione przez siebie oraz partnerów projektu wydatki. Partner zobowiązany jest ponosić wydatki zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dotyczy to również kwalifikowalności podatku VAT. Podatek ten powinien być ujęty w budżecie projektu jedynie w części odpowiadającej kosztowi podatku VAT poniesionego przez beneficjenta (lidera) lub partnerów, którzy nie mają prawa jego odzyskania. Każdy z partnerów składa w tym zakresie odrębne oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Szczegółowe uregulowania w zakresie finansowania projektów partnerskich zostały wskazane w Zakresie realizacji projektów partnerskich określonym przez Instytucję Zarządzającą Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki. Partnerstwo, w przeciwieństwie do zlecania zadania publicznego innym podmiotom spoza sektora finansów publicznych, jak również zakupu towarów lub usług, oznacza wspólną realizację projektu przez beneficjenta i podmioty z sektora lub spoza sektora finansów publicznych określone, bądź na podstawie ustaw: z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), bądź na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) oraz na podstawie zawartych pomiędzy partnerami umów i porozumień. Możliwość realizacji projektów w partnerstwie została określona w obowiązującym od dnia 20 grudnia 2008 r. art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Przepis ten określa ogólne zasady realizacji projektów partnerskich oraz zasady wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych przez projektodawców należących do sektora finansów publicznych. Tak więc, w przypadku projektu (...), mamy do czynienia z projektem partnerskim, którego liderem jest Samorząd Województwa , a jego partnerami są Uniwersytet oraz Ogólnopolska Fundacja . W ramach partnerstwa podmioty te współpracują ale każdy z nich odpowiada za określone zadania. Należy jednak podkreślić, że ich współpraca nie oznacza zlecania zadań partnerom przez lidera. Zgodnie z przepisami dot. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki lider otrzymuje środki z dofinansowania, a następnie rozdziela je między partnerów. Każdy podmiot prowadzi wyodrębnioną księgowość dla ww. projektu, za rozliczenie wydatków odpowiada lider, który realizuje to działania w oparciu o dokumenty księgowe własne oraz partnerów. Nie występuje między liderem, a partnerem odpłatność, jedynie przekazanie środków na pokrycie kosztów projektu. Nie ma tu więc mowy o kilku procesach zlecenia. Zadanie zleca Wnioskodawcy Ogólnopolska Fundacja , jako współrealizator projektu, a wydatek ten w ramach dofinansowania rozliczy lider projektu. Z pozycji podwykonawcy trudno bardziej szczegółowo wyjaśnić tą kwestię.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne