Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.01.2006, sygn. 1419/UPO-415/171/05/MP/1, Urząd Skarbowy w Płocku, sygn. 1419/UPO-415/171/05/MP/1
Czy obecnie i po likwidacji firmy należy rozliczać się z podatku dochodowego od osób fizycznych i czy należy zapłacić podatek dochodowy sprzedając :- lokal 1 (pawilon handlowy) ,- lokal 2 (budynek),- lokal 3 (hala magazynowa) ? Czy właściwie są amortyzowane wymienione lokale, a odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodów ?
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Podatnikowi, oceniając jego stanowisko w części podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie amortyzacji i sprzedaży środków trwałych, przedstawione we wniosku z dnia 24.10.2005 r. (wpł. do Urzędu dnia 25.10.2005r.) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Jest podatnikiem rozliczającym się na zasadach ogólnych, opłacającym podatek dochodowy liniowy 19% na podstawie comiesięcznych deklaracji PIT-5 i PIT-5L. Likwiduje działalność gospodarczą. Wyprzedaje towar handlowy, szuka kupców na lokale 1, 2 i 3. Lokal 1 jest pawilonem handlowym wybudowanym przez Podatnika i jego żonę w 1982 roku. W okresie od 1982 r. do 1994 r. była tam prowadzona działalność handlowa. O fakcie zaprzestania działalności w tym pawilonie został zawiadomiony tut. Urząd. W 1994 r. Podatnik wycofał pawilon z ewidencji środków trwałych i wynajął go firmie. Pawilon jest nadal wynajmowany Podatnik wystawia i będzie wystawiał faktury VAT z tytułu otrzymywanego czynszu. Podatnik amortyzuje pawilon metodą liniowa stosując 2,5 % roczną stawkę. Prowadzi dla pawilonu ewidencję jak środka trwałego, chociaż pawilon nie jest już środkiem trwałym jego firmy. Amortyzację wpisuje po stronie kosztów uzyskania przychodów. Lokal 2 jest budynkiem, który wspólnie z małżonką Podatnik kupił w grudniu 1993 r. od firmy państwowej w upadłości. Od 1993 r. bez przerw prowadził tam działalność gospodarczą. Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i odpisy amortyzacyjne Podatnik zaliczał do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. W dniu 30 marca 2005 r. budynek został wynajęty na trzy lata od sierpnia 2005 r. do 31 sierpnia 2008 r. firmie. Budynek do dnia likwidacji działalności gospodarczej będzie środkiem trwałym firmy Podatnika. Podatnik wystawia i w przyszłości będzie wystawiał faktury VAT z tytułu otrzymywanego czynszu. Podatnik amortyzuje budynek metodą liniową stosując 2,5 % roczną stawkę. Prowadzi dla budynku ewidencję środka trwałego, który do dnia likwidacji firmy jest związany z działalnością jego firmy. Lokal 3 jest halą magazynową . W rozumieniu prawa budowlanego jest budowlą - nie jest trwale związana z gruntem, bo nie posiada fundamentów, jest przykręcona do stóp betonowych. Hala została kupiona w listopadzie 1999 roku. Od grudnia 1999 roku jest środkiem trwałym i związana jest z działalnością gospodarczą. We wrześniu 2005 r. hala została wynajęta na trzy lata firmie. Hala do dnia likwidacji działalności gospodarczej będzie środkiem trwałym firmy Wnioskodawcy. Podatnik wystawia i będzie wystawiał faktury VAT z tytułu otrzymywanego czynszu. Hala amortyzowana jest metodą liniową stosując 2,5 % roczną stawkę. Podatnik prowadzi dla hali ewidencję środka trwałego, który do dnia likwidacji jest związany z działalnością gospodarczą jego firmy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty