Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.01.2006, sygn. 1424/1110/443/115/2005/IW, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu, sygn. 1424/1110/443/115/2005/IW
Czy w świetle ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) odsetki od pożyczek mieszkaniowych udzielonych z Zakładowego Funduszu świadczeń Socjalnych są opodatkowane podatkiem VAT?
POSTANOWIENIE W dniu 25.10.2005r. Gmina Miasta .... Urząd Miejski w ...... Wydział Księgowości Urzędu, wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca udziela pracownikom pożyczek mieszkaniowych z zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Pytanie Wnioskodawcy: Czy w świetle ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) odsetki od pożyczek mieszkaniowych udzielonych z Zakładowego Funduszu świadczeń Socjalnych są opodatkowane podatkiem VAT? Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem podatnika opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei przepis art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o których mowa we wspomnianym art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług. Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność ta została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności podlegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ( ZFŚS) wynika z przepisów ustawy z dnia 04.03.1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( j.t. Dz. U. z 1996r. nr 70 poz. 335 z późn. zm.). Z określonych w tych przepisach zasad tworzenia i korzystania z funduszu wynika, że działania pracodawcy podejmowane w ramach ZFŚS ( w tym udzielanie pożyczek mieszkaniowych) w samym założeniu nie mają na celu osiągnięcia zysku. Są bowiem przejawem działalności socjalnej zakładu pracy. Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę należy zaznaczyć, ze: - działalność socjalna prowadzona przez podatnika VAT pozostaje poza ustawodawcą definicją działalności gospodarczej, - odsetki od udzielonych pożyczek zasilają ZFŚS i nie są wykonywane po stronie przychodów jednostki, - świadczenia tego nie może utożsamiać z dostawą towarów czy też świadczeniem usług, Pożyczek ZFŚS nie można traktować jak pożyczek udzielanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie usług finansowych. W ocenie wnioskodawcy udzielenie pożyczek i pobór z tego tytułu odsetek - dokonywane w ramach zakładowego funduszy świadczeń socjalnych w ogóle nie podlegają przepisom ustawy z dnia 11 maca 2004r. o podatku od towarów i usług. Stanowisko Organu Podatkowego: Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: 1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju 2. eksport towarów 3. import towarów 4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju 5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004r, w konsekwencji rozszerzenia definicji usługi dla celów podatku od towarów i usług zgodnie z treścią w/w art. 8 ust. 1, każde świadczenie dla celów podatku od towarów i usług, jest co do zasady albo dostawą towarów, albo świadczeniem usług; powyższemu podziałowi podlega zatem również działalność socjalna finansowana z funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy 04.03.1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz. U. z 1996r. nr 70 poz. 335 z późn. zm.), przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturowo-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej (rzeczowej i finansowej), a także zwrotnej i bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wyraźnie definiuje funkcję pracodawcy jako podmiotu świadczącego usługę. Na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych składają się pieniądze pracowników. Jednak obracającymi tymi pieniędzmi pracodawca i pobierający odsetki od udzielonych pożyczek staje się podmiotem świadczącym usługi pośrednictwa finansowego, stanowiące odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 załącznika nr 4 do cyt. ustawy wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU sekcja J ex (65-65) usługi pośrednictwa finansowego, z określonymi wyłączeniami. Mieć należy na względzie, że niniejsze postanowienie nie rozstrzyga o poprawności zakwalifikowania do odpowiedniego symbolu PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę w/w usług. Właściwym do dokonania w/w klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 05 listopada 2002r. ( Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych ( PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź. Reasumując stwierdzić należy, iż udzielanie pracownikom oprocentowanych pożyczek pieniężnych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zaklasyfikowane przez urząd statystyczny do usług pośrednictwa finansowego, wymienionych w poz. 3, załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Pouczenie:Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 cyt. ustawy zażalenie podlega opłacie skarbowej we właściwej wysokości. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty