27.02.2023 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 27 lutego 2023 r., sygn. II GSK 1886/22

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. akt VI SA/Wa 677/22 w sprawie ze skargi A. B. na postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 27 grudnia 2021 r. nr 1130.126.2021 w przedmiocie odmowy powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zaskarżonym postanowieniem odrzucił skargę A. B. na postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 27 grudnia 2021 r. w przedmiocie odmowy powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Krajowa Rada Sądownictwa, po rozpatrzeniu i ocenie kandydatur na stanowiska sędziowskie, postanowiła przedstawić Prezydentowi RP wniosek o powołanie Skarżącego do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego [...].

Prezydent RP postanowieniem z dnia 27 grudnia 2021 r., opublikowanym w Monitorze Polskim 10 stycznia 2022 r. odmówił powołania Skarżącego do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego [...].

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucając skargę wskazał, że powołanie (odmowa powołania) na urząd sędziego nie ma charakteru sprawy sądowoadministracyjnej, a w konsekwencji nie podlega kognicji sądów administracyjnych. Wśród przepisów powszechnie obowiązujących nie ma bowiem norm, które konkretyzowałyby uprawnienia i obowiązki skarżącego, jako strony postępowania administracyjnego (art. 28 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000; dalej: k.p.a.) oraz Prezydenta RP, jako organu administracji publicznej (art. 1 k.p.a.), w powyższym zakresie.

Jak podkreślił Sąd Prezydent RP wydając akt prawny – urzędowy w sprawie powołania sędziego, działa jako najwyższy przedstawiciel (głowa) Państwa Polskiego, wykonujący kompetencje arbitrażu i równoważenia władz, polegające na personalnym ukształtowaniu władzy sądowniczej. To zdaniem Sądu nie mieści się w sferze działalności administracji publicznej, do kontrolowania której zostały powołane sądy administracyjne (art. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej: p.p.s.a. w związku z art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych - obecnie tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2492; dalej: p.u.s.a.). W procesie tym - kształtowania składu osobowego władzy sądowniczej, pomiędzy Prezydentem RP, a osobą, co do której został przedstawiony przez KRS wniosek o powołanie (kandydatem do pełnienia urzędu sędziego) nie ma żadnego stosunku administracyjnoprawnego. Stosunku tego nie ma również między KRS, a Prezydentem RP. Tak więc bez wątpienia akt powołania sędziego, o jakim mowa w art. 144 ust. 3 pkt 17 w zw. z art. 179 Konstytucji RP, nie dotyczy działalności administracji publicznej w rozumieniu art. 1 p.p.s.a. w zw. z art. 3 § 1 p.p.s.a., ale jest prezydencką prerogatywą, w stosowaniu której Prezydent RP, na mocy Konstytucji jest samodzielny, niezależny i niepodlegający jakimkolwiek ocenom, czy weryfikacjom zgodności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne