08.02.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. I FSK 1795/22

Podatek akcyzowy

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Artur Mudrecki (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Maja Chodacka, po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 marca 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1717/21 w sprawie ze skargi X. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 17 maja 2021 r. nr 1401-ICW.421.3.2021.ID w przedmiocie wiążącej informacji akcyzowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji

Wyrokiem z dnia 11 marca 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 1717/21 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie - po rozpoznaniu skargi M. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: Strona lub Skarżąca) - uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (dalej: Dyrektor IAS) z dnia 17 maja 2021 r. w przedmiocie wiążącej informacji akcyzowej.

2. Stan sprawy przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji

2.1. W dniu 7 kwietnia 2020 r. do Dyrektora IAS we Wrocławiu wpłynął wniosek z 31 marca 2020 r. Strony o wydanie wiążącej informacji akcyzowej dla pojazdu marki [X.], posiadającego trzy wyodrębnione przedziały: kabinę kierowcy, część socjalną (pasażerska/kempingowa), część towarową do przewozu koni o numerze identyfikacyjnym (VIN) [...]. Strona wskazała jako właściwy dla tego wyrobu kod CN 8704 22 91.

2.2. Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego Dyrektor IAS we Wrocławiu decyzją z 24 listopada 2020 r. określił klasyfikację ww. pojazdu w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej do kodu CN 8703 33 90.

2.3. Następnie - po rozpatrzeniu odwołania Strony - Dyrektor IAS w Warszawie decyzją z dnia 17 maja 2021 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji. Dyrektor IAS, analizując brzmienie pozycji CN 8703 i CN 8704 oraz komentarze do Not wyjaśniających do HS i do CN do tych pozycji, stwierdził, iż różnica pomiędzy przeznaczeniem samochodów klasyfikowanych do tych pozycji polega na tym, iż pojazdy samochodowe należące do tej drugiej pozycji służą wyłącznie do transportu towarowego, a nie przeważnie/głównie/zasadniczo do przewozu towarów. W przypadku pojazdów osobowych podstawowym zadaniem jest przewóz osób, co nie wyklucza dodatkowo przewozu towarów. W ocenie Dyrektora IAS nie było podstaw do tego, by przedmiotowy pojazd służący zarówno do przewozu i zamieszkania osób jak również do przewozu towarów (koni) mógł zostać uznany jako pojazd ciężarowy objęty pozycją 8704.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne