18.05.2020 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 18 maja 2020 r., sygn. I OSK 1634/19

Za istotne naruszenie prawa uzasadniające zastosowanie regulacji przewidzianej w art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, należy uznać takie naruszenie prawa, jak podjęcie uchwały przez organ niewłaściwy, brak podstawy prawnej do podjęcia uchwały o określonej treści, niewłaściwe zastosowanie przepisu prawnego będącego podstawą podjęcia uchwały, czy odstąpienie od upoważnienia ustawowego, względnie naruszenie procedury podjęcia uchwały.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 lutego 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 802/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w K. na uchwałę Rady Powiatu K. z dnia [...[ września 2017 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku do ponownego rozpoznania.

Uzasadnienie

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 lutego 2019 r,. III SA/Gd 802/18, po rozpoznaniu na rozprawie sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w K. na uchwałę Rady Powiatu K. z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie, stwierdzono nieważność zaskarżonej uchwały. Wyrok ten zapadł w stanie faktycznym i prawnym poniżej przedstawionym.

W podstawie prawnej zaskarżonej uchwały wskazano art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1260; dalej jako "P.r.d.").

W § 1 uchwały ustalono wysokość stawek kwotowych opłat za usunięcie pojazdu z drogi i ich przechowywanie, różnicując wysokość tych stawek w zależności od rodzaju pojazdu lub jego dopuszczalnej masy całkowitej. W § 2 uchwały ustalono stawki opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu spowodowało powstanie kosztów. Uchwała weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

W uzasadnieniu uchwały wskazano, że ustawodawca, w art. 130a ust. 6a p.r.d. określił maksymalną wysokość stawek kwotowych opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów. W celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań wynikających z art. 50a i art. 130a p.r.d. należało przyjąć stawki określone w ustawie. Opłaty te będą dotyczyć osób, które naruszają przepisy i swoim postępowaniem utrudniają ruch lub stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu. Zgodnie z ustawą, opłaty stanowią dochód własny powiatu. Podniesiono, że maksymalne stawki opłat określone w ust. 6a, obowiązujące w danym roku kalendarzowym ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Obwieszczeniem z dnia [...] lipca 2017 r. Minister Finansów ogłosił maksymalną wysokość stawek kwotowych opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich przechowywanie na parkingu strzeżonym obowiązujących w 2018 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne