Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606642)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88721)
      • Rachunkowość firm (3821)
      • Ubezpieczenia (35822)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    17.09.2024

    Legalność uchwał regulujących dostęp radnych do informacji w powiecie - Wyrok NSA z dnia 17 września 2024 r., sygn. III OSK 401/23

    Zarządy powiatów nie posiadają kompetencji do ustanawiania procedur realizacji praw dostępowych radnych powiatu wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym, gdyż ustawa nie przewiduje takiej delegacji, a wszelkie próby regulacji tej kwestii przez akty niższe niż ustawy są nieuprawnione.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 8 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Op 284/22 w sprawie ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Zarządu Powiatu [...] z dnia 22 maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie obsługi praw dostępowych radnego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Powiatu [...] na rzecz Wojewody [...] kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 8 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Op 284/22 uwzględnił skargę Wojewody [...] i stwierdził niezgodność z prawem zaskarżonej uchwały Zarządu Powiatu [...] z dnia 22 maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie obsługi praw dostępowych radnego.

    W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że Wojewoda trafnie zarzucił uchwale rażące naruszenie prawa, m.in. art. 33 w zw. z art. 21 ust. 2a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 z późn. zm.) zwanej dalej u.s.p. Poza sporem jest, że ustawodawca wyposażając radnego w prawo do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały oraz wglądu w działalność starostwa powiatowego, a także spółek z udziałem powiatu, spółek handlowych z udziałem powiatowych osób prawnych, powiatowych osób prawnych, powiatowej jednostki organizacyjnej oraz zakładów i przedsiębiorstw samorządowych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej, nie uregulował odmiennie – na zasadach – lex specialis procedury wykonania tego prawa. Jedynym ograniczeniem jest, aby wykonując to prawo nie naruszył dóbr osobistych innych osób. Niespornym jest także, że ustawodawca nie ustanowił normy kompetencyjnej dla organów powiatu do odrębnego uregulowania tej kwestii. Tym samym skoro przepisy ustawy o samorządzie powiatowym nie określają trybu ani formy realizacji prawa do uzyskiwania informacji i materiałów przez radnych, to należy przyjąć, że radny, który chce skorzystać z przyznanych mu uprawnień zgłasza, czy też uzewnętrznia swoją wolę skorzystania z tego prawa. W ramach uprawnień informacyjnych z art. 21 ust. 2a u.s.p. radny nie ma nieograniczonego dostępu do danych, albowiem takim ograniczeniem są odmienne regulacje stanowiące dostęp do danych nimi regulowanych. Ta konstatacja wzmacnia uznanie, że zbytecznym i niecelowym jest tworzenie procedury praw dostępowych, skoro wynikają one z właściwych procedur obejmujących wnioskowane dane. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE.L nr 119, str. 1), zwanego dalej RODO, przetwarzanie danych jest dopuszczalne, gdy spełniona jest choćby jedna z przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 1, w szczególności gdy jest to niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Wobec tego zdaniem Sądu należy uznać, że możliwość dostępu rady i poszczególnych radnych (członków organu kolegialnego) do danych osobowych wynika z kontrolnej i stanowiącej funkcji rady powiatu. Przetwarzanie danych osobowych przez radnych będzie zatem dopuszczalne, jeśli jest ono niezbędne dla wykonania przez radę powiatu i radnych ustawowo nałożonych zadań. Podkreślono, że ustawodawca nie ustanowił żadnego trybu wykonania przez radnego przydanego mu ustawą prawa, zatem żadne inne względy czy też okoliczności nie mogą stanowić podstawy do uszczegółowienia tej regulacji, czy kreowania powinności adresata. Wskazanie, w jakiej formie i w jakim trybie – jak uczynił to prawodawca w § 2 zaskarżonej uchwały - ma postąpić radny wykonując przynależne mu prawo wkracza w sferę kompetencji prawotwórczych.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1372/25
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II GSK 212/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II GSK 285/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025 Ubezpieczenia
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. II GSK 209/22
    Czytaj więcej
    10.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2025 r., sygn. III OSK 1579/24
    Czytaj więcej
    11.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 11 czerwca 2025 r., sygn. III OZ 307/25
    Czytaj więcej
    28.05.2025 Ubezpieczenia
    Oddalenie skargi kasacyjnej dotyczącej rozwiązania stosunku pracy z dyrektorem PCPR przez Naczelny Sąd Administracyjny - Wyrok NSA z dnia 28 maja 2025 r., sygn. I OSK 1388/24
    Czytaj więcej
    20.05.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu w sprawie wadliwego składu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły - Wyrok NSA z dnia 20 maja 2025 r., sygn. III OSK 733/22
    Czytaj więcej
    19.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2583/24
    Czytaj więcej
    18.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2538/24
    Czytaj więcej
    11.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2166/24
    Czytaj więcej
    07.02.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2145/23
    Czytaj więcej
    05.02.2025
    Odmowa udostępnienia informacji publicznej jako bezczynność organu - Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2047/24
    Czytaj więcej
    24.01.2025
    Nieważność części zapisów statutu powiatu piaseczyńskiego - Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 6510/21
    Czytaj więcej
    16.01.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 2066/24
    Czytaj więcej
    16.01.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 2065/24
    Czytaj więcej
    18.12.2024
    Zakaz łączenia działalności radnego z biznesem na mieniu powiatu - Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1986/24
    Czytaj więcej
    17.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 2009/24
    Czytaj więcej
    11.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 5719/21
    Czytaj więcej
    19.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 19 listopada 2024 r., sygn. III OSK 5426/21
    Czytaj więcej
    29.10.2024 Obrót gospodarczy
    Konflikt interesów a wygaśnięcie mandatu radnego - Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. III OSK 1713/24
    Czytaj więcej
    22.10.2024
    Wyrok NSA z dnia 22 października 2024 r., sygn. III OSK 1545/24
    Czytaj więcej
    23.08.2024
    Brak podstawy prawnej dla uchwały Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego - Wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 1035/23
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.