06.02.2020

Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2020 r., sygn. II OSK 1556/18

Ochrona środowiska

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak /spr./ sędzia del. WSA Michał Ruszyński Protokolant asystent sędziego Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. z siedzibą w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 343/17 w sprawie ze skargi A. z siedzibą w Z. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 20 września 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia A. z siedzibą w Z. (dalej: Stowarzyszenie) na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z [...] listopada 2016 r. w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z [...] stycznia 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w [...] ustalił środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pod nazwą: "Budowa północnej obwodnicy [...]". Decyzja została wydana na wniosek Województwa Małopolskiego (dalej: inwestor).

Odwołanie od tej decyzji wniosło między innymi Stowarzyszenie.

Decyzją z [...] listopada 2016 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w części decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w [...] z [...] stycznia 2016 r. i w tym zakresie orzekł co do istoty oraz utrzymał powyższą decyzję w mocy w pozostałej części.

Skargę na powyższą decyzję wniosło Stowarzyszenie.

Oddalając skargę Sąd I instancji w pierwszej kolejności odniósł się do zarzutu wydania zaskarżonej decyzji w warunkach nieważności. Rażącego naruszenia prawa Stowarzyszenie upatruje w prowadzeniu postępowania na wniosek i przy uczestnictwie osoby, która nie była legitymowana do występowania w toku postępowania jako pełnomocnik inwestora. W ocenie Stowarzyszenia, wniosek o wszczęcie postępowania powinien pochodzić od Województwa Małopolskiego reprezentowanego przez Marszałka Województwa. Natomiast w tej sprawie wszelkie działania były podejmowane przez osoby działające w imieniu Województwa Małopolskiego na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez jednego lub dwóch członków zarządu Województwa Małopolskiego, nieuprawnionych do reprezentacji województwa w niniejszej sprawie, jako niedotyczącej mienia województwa małopolskiego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne