12.04.2022

Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2022 r., sygn. III OSK 766/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej H.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 maja 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 590/18 w sprawie ze skargi H.B. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 16 maja 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę H.B. (dalej: skarżąca) na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z [...] grudnia 2017 r. w przedmiocie odmowy ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z [...] lipca 2017 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku odmówił skarżącej ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia polegającego na zmianie lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny o powierzchni 1,2625 ha, na działce [...] (dalej: decyzja środowiskowa). Jako podstawę rozstrzygnięcia organ I instancji powołał art. 71 ust. 2 pkt 2 oraz art. 75 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2016 r., poz. 353, ze zm. – dalej: ustawa środowiskowa).

Skarżąca wniosła odwołanie od decyzji z 24 lipca 2017 r.

Decyzją z [...] grudnia 2017 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.

Organ odwoławczy wyjaśnił, że planowane przedsięwzięcie jest przedsięwzięciem, o którym stanowi § 3 ust. 1 pkt 86 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016, poz. 71). Działka, na której ma być zrealizowane przedsięwzięcie znajduje się na obszarze objętym formą ochrony przyrody ustanowionym uchwałą Nr 147/VII/11 Sejmiku Województwa Pomorskiego z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego (Dz. U. Woj. Pomor. z 2011 r., Nr 66, poz. 1462 – dalej: uchwała Nr 147/VII/11), jak również w obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 Lasy Mirachowskie PLB220008.

W ocenie organu odwoławczego, realizacja przedsięwzięcia jest sprzeczna z zakazami wynikającymi z uchwały nr 147/VII/11. Ze względu na zakaz realizacji na obszarze Kaszubskiego Parku Krajobrazowego przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (§ 3 pkt 1 uchwały nr 147/VII/11), możliwość zmiany lasu na użytek rolny należy rozpatrywać w świetle art. 17 ust. 3 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2016, poz. 2134 ze zm. – dalej: u.o.p.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne