28.04.2020

Wyrok NSA z dnia 28 kwietnia 2020 r., sygn. II OSK 1175/19

Administracyjne postępowanie

 

Dnia 28 kwietnia 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędzia del. WSA Tomasz Świstak po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. akt II SA/Łd 751/18 w sprawie ze skargi J. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] maja 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. akt II SA/Łd 751/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę skarżącej na zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zwanego dalej "SKO", [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.

Decyzją z dnia [...] października 2013 r., nr [...], Prezydent Miasta [...] ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, urządzeń budowlanych oraz wjazdu/wyjazdu, przewidzianej do realizacji w Ł. przy ul. [...] (działka nr ewid. [...] i fragment działki drogowej nr ewid. [...]).

Z wnioskiem o stwierdzenie nieważności ww. decyzji wystąpiła skarżąca, podnosząc zarzuty dotyczące naruszenia zasady dobrego sąsiedztwa oraz wadliwości procedowania polegającej na niewłaściwym wyznaczeniu obszaru analizowanego.

Decyzją z dnia [...] marca 2018 r., nr [...], SKO [...] odmówiło stwierdzenia nieważności powołanej wyżej decyzji o ustaleniu warunków zabudowy.

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wniosła skarżąca.

Zaskarżoną decyzją SKO [...] utrzymało w mocy własną decyzję o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy.

Kolegium wyjaśniło istotę postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej oraz jak należy rozumieć przesłankę "rażącego naruszenia prawa", o jakiej mowa w art. 156 § 1 pkt 2 K.p.a. W ocenie organu, w rozpoznawanej sprawie ustalenie warunków zabudowy przeprowadzone zostało zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz rozporządzenia wykonawczego. Przed wydaniem decyzji organ sporządził analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków, o których mowa w art. 61 ust. 1-5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 ze zm.), zwanej dalej "u.p.z.p.". W ocenie organu, prawidłowo został wyznaczony obszar analizowany oraz określono szczegółowe parametry i cechy nowej zabudowy, tj. linię zabudowy, wskaźnik powierzchni zabudowy, gabaryty (§ 4-8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego). Natomiast SKO uznało, że przepisy obowiązującego na terenie przedmiotowej inwestycji rozporządzenia Wojewody [...] nr [...] z dnia [...] lipca 2003 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony Parku Krajobrazowego [...] (i ustanowione tam zakazy zabudowy) nie mogą zostać uznane za przepisy odrębne, o jakich mowa w art. 61 ust. 1 pkt 5 u.p.z.p. W dacie wydania decyzji o warunkach zabudowy przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody nie zawierały uregulowania analogicznego do zawartego w art. 13a ust. 4 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2001 r. Nr 99, poz. 1079 ze zm.), przewidującego, że ustalenia zawarte w planie ochrony są wiążące dla miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Brak wyraźnej normy, określającej wiążący charakter ustaleń zawartych w planie ochrony, zdaniem organu, nie pozwala na uznanie, że ustanowione w planie zakazy, w tym dotyczące określonego rodzaju zabudowy, stanowić mogą podstawę decyzji administracyjnej w sprawie warunków zabudowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne