27.02.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 27 lutego 2020 r., sygn. I GSK 553/17

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Arkadiusz Tomczak Protokolant starszy asystent sędziego Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki z o.o. w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 25 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Gd 1394/16 w sprawie ze skargi P. w J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Gdyni z dnia [...] września 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Spółki z o.o. w J. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 25 stycznia 2017 r., sygn. akt I SA/Gd 1394/16, oddalił skargę A. Sp. z o.o. z siedzibą w J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Gdyni z [...] września 2016 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

W motywach rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że kwestia sporna w sprawie sprowadzała się do klasyfikacji nabytego przez skarżącą samochodu marki BMW X5 w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN) i tym samym do określenia, czy powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

W ocenie Sądu cechy, właściwości i wyposażenie wskazanego pojazdu, a przede wszystkim jego zasadnicze przeznaczenie jako pojazdu osobowego zostało stwierdzone dowodami, które uznać należało za wystarczające. Prawidłowo bowiem organy uwzględniły cechy pojazdu ustalone na podstawie treści pisma uzyskanego przez organ podatkowy od Spółki BMW Vertriebs GmbH Sp. z o. o. oddział w Polsce (autoryzowanego dealera samochodów marki BMW), z którego wynikało, że producent określił konstrukcyjne przeznaczenie pojazdu, w oparciu o europejską homologację MIG typową dla pojazdów osobowych. Samochód BMW X5 posiadał 4 drzwi oraz 5 miejsc siedzących, natomiast rodzaj nadwozia określone zostało jako kombi. Samochód posiadał napęd na 2 osie, a ponadto mógł osiągać maksymalną prędkość do 235 km/h charakterystyczną dla pojazdów osobowych, a nie ciężarowych przeznaczonych do przewozu ładunków.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne