Wyrok NSA z dnia 8 października 2019 r., sygn. II OSK 2752/17
Ochrona środowiska
Dnia 8 października 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Marcin Kamiński Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 8 października 2019 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 20 lipca 2017 r. sygn. akt IV SA/Po 237/17 w sprawie ze skargi E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 20 lipca 2017 r., sygn. akt IV SA/Po 237/17, oddalił skargę E. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...], w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez zezwolenia.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiodła E. S. Zarzuciła naruszenie przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy, tj.:
1) art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 3 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., 1369 ze zm.) - dalej P.p.s.a., w zw. z art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1066 ze zm.) - dalej: P.u.s.a., poprzez brak uwzględnienia skargi i uchylenia zaskarżonej decyzji, pomimo naruszenia przez organ prawa materialnego, wskutek uznania, że powołanie błędnej podstawy prawnej przez organy obu instancji należy uznać za uchybienie nie mające wpływu na wynik sprawy, podczas gdy obowiązek kontroli legalności decyzji wymaga, aby doprowadzić do zgodności wydanej decyzji ze stanem prawnym, przy czym wpływ na wynik sprawy uchybienia przejawiał się w ukierunkowaniu postępowania na wykazanie braku uzyskania przez skarżącą zezwolenia na usunięcie drzew od właściwego organu (art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody - tekst jedn. Dz.U. z 2015 r., poz. 1651 ze zm. - dalej: "u.o.p."), co w konsekwencji prowadziło do nieuwzględnienia wniosków skarżącej zmierzającej do wykazania zaktualizowania się przesłanek innej normy - uzyskania przez nią zgody posiadacza nieruchomości na wycięcie drzew (art. 88 ust. 2 u.o.p.);
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty