Wyrok NSA z dnia 16 sierpnia 2018 r., sygn. II OSK 2362/18
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Miron Protokolant sekretarz sądowy Olga Jasionek po rozpoznaniu w dniu 16 sierpnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Grupy Wyborców Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 czerwca 2018 r. sygn. akt II SA/Wa 999/18 w sprawie ze skargi Grupy Wyborców Miasta [...] na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z dnia [...] czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie podziału miasta na okręgi wyborcze oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 26 czerwca 2018 r., sygn. akt II SA/Wa 999/18, oddalił skargę Grupy Wyborców Miasta [...] na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z [...] czerwca 2018 r., którą nie uwzględniono odwołania skarżących od postanowienia Komisarza Wyborczego w [...] z [...] kwietnia 2018 r., dotyczącego skargi skarżących na uchwałę Rady Miasta [...] z [...] kwietnia 2018 r. w sprawie podziału miasta S. na okręgi wyborcze.
Rada Miasta [...] uchwałą z [...] kwietnia 2018 r., podjętą w związku z wcześniej zakwestionowaną przez Komisarza Wyborczego [...] uchwałą z [...] marca 2018 r., powołując się na art. 419 Kodeksu wyborczego oraz art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, podzieliła miasto S. na piętnaście jednomandatowych okręgów wyborczych, opierając się na jednolitej normie przedstawicielstwa wynoszącej 1.274,2 i przyjmując, że w poszczególnych okręgach wyborczych liczba mieszkańców będzie wynosiła od 0,60 (okręg wyborczy nr 4) i 0,66 (okręg wyborczy nr 5) do 1,42 (okręgi wyborcze nr 2 i 13) jednolitej normy przedstawicielstwa.
Grupa wyborców kwestionowała tę uchwałę, wnosząc skargę do Komisarza Wyborczego [...] i następnie odwołanie do Państwowej Komisji Wyborczej, w których przede wszystkim zarzucała, że podział na okręgi wyborcze nie odpowiada zasadzie równości wyborów, gdyż liczba mieszkańców w poszczególnych okręgach wyborczych, zwłaszcza w okręgach nr 4 i 5 oraz nr 2 i 13 nadmiernie się różni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty