Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2017 r., sygn. II OSK 567/16
Zasada bezpieczeństwa i pewności prawa w tym przypadku ma tym większe znaczenie, iż trwałość obywatelstwa, rozumiana jako stałość i nieodmienność nawiązanej pomiędzy jednostką a państwem relacji, podkreślana jest w szczególny sposób. Naczelny Sąd Administracyjny w całości podziela prezentowaną w orzecznictwie tego Sądu ocenę o niezasadności nadawania bezwarunkowego charakteru zasadzie, iż w interesie małoletniego jest, by zmiana w ustaleniu osoby lub obywatelstwa jednego z rodziców wpływała w każdym przypadku, bez ograniczenia w czasie, na jego obywatelstwo.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny /spr./ Sędziowie: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant: specjalista Agnieszka Gontarz po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej M.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 2977/15 w sprawie ze skargi M.S. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 11 grudnia 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M.S., na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych z [...] lipca 2015 r. w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Minister Spraw Wewnętrznych zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy decyzję z [...] lipca 2015 r., którą Wojewoda [...] odmówił potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego przez M.S. ur. [...]. Według organów skoro rodzice wnioskodawcy nie zawarli związku małżeńskiego przed dniem jego urodzenia, to niezbędne byłoby ustalenie, czy ojcostwo J. S. (obywatela polskiego) zostało ustalone w okresie roku od urodzenia się skarżącego. Tymczasem oświadczenie ojca o uznaniu skarżącego pochodzi z [...]. Organ podkreślił, że złożone przez cudzoziemca dokumenty są dokumentami urzędowymi, których moc jest równoważna polskim dokumentom urzędowym. Organy zatem obowiązane są uznać za udowodnione to, co wynika z treści takiego zagranicznego dokumentu. Zdaniem organu, skoro ojciec skarżącego w sposób oczywisty przekroczył termin przy dokonywaniu uznania skarżącego jako swojego syna, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z 1962r. nie było postaw do uznania, że skarżący nabył obywatelstwo polskie. Ze stanu faktycznego sprawy nie wynika także, aby cudzoziemiec nabył to obywatelstwo później w oparciu o inne zdarzenia faktyczne i prawne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty