Wyrok NSA z dnia 20 września 2017 r., sygn. II GSK 2561/16
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz (spr.) Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 20 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "A." Spółki z o.o. w B. - Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 stycznia 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 1995/15 w sprawie ze skargi "A." Spółki z o.o. w B. - Z. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2015 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzją oraz utrzymaną nią w mocy decyzję M. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] stycznia 2015 roku nr [...]; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz "A." Spółki z o.o. w B. - Z. 7.975 (słownie: siedem tysięcy dziewięćset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 stycznia 2016 r., sygn. akt VI SA/Wa 1995/15, oddalił skargę [...] na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.
Z uzasadnienia wyroku Sądu I instancji wynika, że za podstawę rozstrzygnięcia przyjął on następujące ustalenia:
I
W dniu 21 czerwca 2013 r. w miejscowości [...] na drodze krajowej nr 75 starszy inspektor transportu drogowego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w [...] zatrzymał do kontroli zespół pojazdów składający się z ciągnika siodłowego marki RENAULT o nr rej. [...] 4 oraz naczepy marki WIELTON o nr rej. [...], którego kierowcą był [...]. Pojazdem tym wykonywany był międzynarodowy transport drogowy rzeczy przez [...] (dalej: spółka lub skarżąca). W toku czynności kontrolnych dokonano ważenia pojazdu na wagach przenośnych do pomiarów statycznych. W wyniku ważenia stwierdzono, że nacisk na pojedynczą oś napędową kontrolowanego pojazdu, po odjęciu 2% zaokrąglonych w górę do pełnych 100 kg, wynosił 14,7 tony w czasie, gdy na drodze krajowej nr 75 może wynosić tylko 10 t.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty