Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2017 r., sygn. II GSK 2933/15
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Gabriela Jyż sędzia NSA Krystyna Anna Stec sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 227/15 w sprawie ze skargi D. A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od D. A. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 700 (siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
ZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 10 czerwca 2015r. sygn. akt VI SA/Wa 227/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. w pkt 1 uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2014r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia; w pkt 2 stwierdził, że uchylona decyzja nie podlega wykonaniu; w pkt 3 zaś zasądził od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej D. A. kwotę 200 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu tego wyroku Sąd I instancji wskazał, że w dniu 11 maja 2014r. w miejscowości S., na drodze krajowej nr [...] (kierunek G. W.), o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, zatrzymano do kontroli pojazd marki DAF o nr rej. [...] wraz z naczepą marki Krone o nr rej. [...]. Pojazdem tym kierowca K. J. wykonywał międzynarodowy transport drogowy rzeczy (materiały budowlane stanowiące ładunek podzielny w ilości 37.098 kg) z Żar do Norwegii, w imieniu przedsiębiorcy D. A.. Za pomocą nieautomatycznych wag SAW 10C/II o wskazanych numerach fabrycznych, posiadających świadectwo legalizacji ponownej, ważne do dnia 31 grudnia 2014r., skontrolowano naciski osi i masy całkowitej. Kontrola (po odjęciu 2% z każdej osi zaokrąglonych do pełnych 100 kg) wykazała, że oś pierwsza pojedyncza nienapędowa pojazdu przekroczyła nacisk o 6,7 t, oś druga podwójna napędowa przekroczyła nacisk o 16,3 t, oś trzecia potrójna nienapędowa naczepy o 22,6 t. Rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosiła 45,6 t, przekroczono dmc o 5,6 t, tj. o 11,4%. Przeprowadzony pomiar tego pojazdu legalizowanym przyrządem wstęgowym oraz legalizowanym przyrządem teleskopowym wykazał (przy uwzględnieniu 1% błędu wynikającego z niedokładności pomiaru i tolerancji przyrządu) normatywność szerokości pojazdu - 2,52 m oraz długości - 16,43 m, oraz przekroczenie o 0,05 m wysokości pojazdu, która wynosiła 4,05 m. Kierowca zeznał, że nie był obecny przy załadunku i był świadomy, że dmc pojazdu była przekroczona. Nie zgłaszał sprzeciwu na wykonanie przejazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty