Wyrok NSA z dnia 18 września 2014 r., sygn. II FSK 2259/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Krzysztof Winiarski (sprawozdawca), Sędzia NSA Anna Dumas, Sędzia del. NSA Jan Grzęda, Protokolant Joanna Bańbura, po rozpoznaniu w dniu 18 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej N. A. sp. z o. o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2614/11 w sprawie ze skargi N. A. sp. z o. o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od N. A. sp. z o. o. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie kwotę 1.200 (słownie: tysiąc dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 4 czerwca 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2614/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę N. [...] z siedzibą w W. (dalej również jako "spółka", skarżąca") na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych.
W uzasadnieniu wyroku przedstawiony został stan faktyczny sprawy, z którego wynika, że 13 grudnia 2010 r. doszło do zawiązania ww. spółki komandytowej, do której komandytariusz, tj. "A. [...]" spółka komandytowa wniosła wkład pieniężny w wysokości 40.000 zł. oraz wkład niepieniężny w wysokości 4.670,275,13 zł., natomiast komplemenariusz (tj. "A." spółka z o.o.) wniósł wkład niepieniężny w wysokości 4.670.272,12 zł. Decyzją z dnia 21 marca 2011 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego W., po rozpatrzeniu wniosku spółki, odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 23.523 zł, pobranego przez notariusza przy akcie notarialnym nr [...] z dnia 13 grudnia 2010 r.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ podkreślił, że ustawą z dnia 31 sierpnia 1991 r. o zmianie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - Kodeks Handlowy, przywrócona została możliwość tworzenia spółek komandytowych. Oznacza to, że przed tą datą nie było odpowiednich regulacji prawnych upoważniających do tworzenia spółek komandytowych. Naczelnik stwierdził także, że zgodnie z art. 2 Traktatu Akcesyjnego, nowe Państwa Członkowskie są związane postanowieniami Traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez instytucje Wspólnot i Europejski Bank Centralny zgodnie z warunkami określonymi w tych traktatach. Wiążą one państwo członkowskie od dnia przystąpienia. W związku z tym Polskę wiązała Dyrektywa Rady z dnia 17 lipca 1969 r. nr 69/335/EWG dotycząca podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. UE z 1969 r. L 249, poz. 25 ze zm.) w brzmieniu po nowelizacji dokonanej Dyrektywą 85/303/EWG, ponieważ była to wersja obowiązująca w dniu akcesji. W dniu 1 maja 2004 r. spółka komandytowa była uregulowana w Kodeksie Spółek Handlowych jako spółka osobowa. Tym samych nie można na podstawie Dyrektywy 69/335/EWG uznać spółki komandytowej za spółkę kapitałową i zastosować zwolnienie z podatku kapitałowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty