18.10.2012

Wyrok NSA z dnia 18 października 2012 r., sygn. II OSK 1466/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Bujko (spr.) Sędziowie NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz del. NSA Jerzy Krupiński Protokolant Agnieszka Kuberska po rozpoznaniu w dniu 18 października 2012r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2011 r. sygn. akt IV SA/Wa 2107/10 w sprawie ze skargi A.K. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych I Autostrad z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 27 stycznia 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A.K. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji ustalającej warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych jednorodzinnych i trzech zbiorników na nieczystości ciekłe na terenie działki nr 1 położonej przy drodze krajowej nr [...] w miejscowości S., gmina L.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że postanowieniem z dnia [...] października 2009 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, po rozpoznaniu wniosku Wójta Gminy L., odmówił uzgodnienia przedłożonego mu do zaopiniowania projektu decyzji o warunkach zabudowy wymienionej wyżej nieruchomości.

Zaskarżonym postanowieniem, po rozpoznaniu wniosku A.K. o ponowne rozpatrzenie sprawy, organ utrzymał w mocy swoje wcześniejsze postanowienie. Organ wskazał, że przedmiotowa działka powstała w skutek podziału działki nr 2, która to działka posiadała dwa zjazdy z drogi krajowej nr [...]. Wyjaśnił również, że zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 24 grudnia 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie klas istniejących dróg krajowych, droga krajowa nr [...] na całej swej długości zakwalifikowana została do dróg głównych (droga klasy G). Zgodnie zaś z § 9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43, poz.430) w celu zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów. Dodatkowo wymogi techniczne dla drogi publicznej klasy G są bardzo rygorystyczne, co ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kolejny zjazd byłby, zdaniem organu, zagrożeniem dla tego bezpieczeństwa. Wyjątki od powyższych zasad stanowią sytuacje, gdy nie ma możliwości zapewnienia jakiegokolwiek innego dojazdu do działki oraz niemożliwe jest ustanowienie służebności drogi koniecznej na nieruchomościach sąsiednich. W przedmiotowej sprawie obsługa komunikacyjna terenu inwestycji może się odbywać za pośrednictwem zjazdu z drogi krajowej nr [...] do działki nr 3, zlokalizowanego w 282+941 km, strona lewa tej drogi, bądź też z wykorzystaniem zjazdu z tej drogi do działki nr 4 (282+926 km, strona lewa drogi krajowej nr [...]), po uprzednim ustanowieniu służebności drogi koniecznej. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podkreślił jednocześnie, że postanowienia decyzji podziałowej, w wyniku którego została wydzielona działka stanowiąca teren planowanej inwestycji nie są dla niego wiążące co do kwestii dostępu tych nieruchomości do dróg publicznych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne