Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2000 r., sygn. V SA 2161/99
Organ administracji działając w ramach rzetelnie prowadzonego postępowania administracyjnego, które zobowiązuje go /art. 77 par. 1 Kpa/ do zebrania i rozpatrzenia w wyczerpujący sposób całego materiału dowodowego, nie wzywając do zaoferowania dowodów innego rodzaju /świadkowie/, dopuszcza się naruszenia zasad tego postępowania w sposób, który nie tylko może, ale wręcz ma wpływ na jego wynik.
Sprawy o odebranie i przywrócenie uprawnień kombatanckich, gdzie chodzi w ostatecznym rachunku o pozbawienie obywatela przyznanych mu uprzednio uprawnień; sprawach, których tłem są złożone procesy historyczne, fakty odległe w czasie i zmienne oceny aksjologiczne, co czyni je trudnymi do jednoznacznej oceny prawnej, dokonywanej w wiele lat po zrealizowaniu się zdarzenia, które tworzą jej faktyczną podstawę, należy dołożyć szczególnej staranności, aby postępowanie administracyjne przez swoją sprawność i poprawność przekonywało o bezstronności organów administracji, a przez to w korzystny sposób kształtowało świadomość i kulturę prawną obywateli, czego wymaga art. 8 Kpa. Niestaranność postępowania, pobieżność postępowania dowodowego, ograniczenie się do dowodów z dokumentów nie rozstrzygających o okoliczności, którą mają stwierdzać, brak wezwania do przedstawienia dowodów osobowych nie odpowiadają zasadom rzetelnej procedury w państwie prawa.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty