03.07.2018 Podatki

Jak rozliczyć w pkpir zwrot towaru sprzedanego na paragon

PROBLEM

Prowadzimy sprzedaż artykułów hydraulicznych zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych. Zdarzają się sytuacje, że nasi klienci zwracają nam towary. W takich przypadkach wystawiamy faktury korygujące bądź też dokonujemy zwrotu na podstawie przedstawionego przez klienta paragonu (kiedy sprzedaż nie jest udokumentowana fakturą VAT). Nasza wątpliwość dotyczy zwrotów towarów sprzedanych na paragony fiskalne. Jak rozliczyć taki zwrot w pkpir?

RADA

Korektę przychodu związaną ze zwrotem towaru sprzedanego na paragon podatnik powinien ująć w miesiącu, w którym powstał pierwotny przychód ze sprzedaży. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przepisy updof nie określają zasad dokonywania korekt przychodów i kosztów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu zmniejszenia (zwiększenia) przychodów czy kosztów w wyniku korekty. Jednak w orzecznictwie dominuje stanowisko, że każdą korektę (niezależnie od przyczyny) należy rozliczyć w dacie pierwotnego powstania przychodu czy kosztu, a więc wstecz. Podkreślał to m.in. NSA w wyroku z 25 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 4/13. To oznacza, że korektę przychodu należy ujmować w okresie, w którym powstał przychód pierwotny, a nie na bieżąco w okresie zwrotu towaru. Zasada ta dotyczy również sprzedaży udokumentowanej paragonem fiskalnym. Korektę przychodu w związku ze zwrotem towaru sprzedanego na paragon podatnik powinien więc ująć wstecz w miesiącu, w którym powstał pierwotny przychód ze sprzedaży.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne