02.05.2015 Ubezpieczenia

Kiedy należy zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego

Ubezpieczony (np. pracownik, zleceniobiorca) ma obowiązek zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej najbliższej rodziny, pod warunkiem że nie posiadają własnego tytułu do tego ubezpieczenia. Na złożenie informacji u płatnika składek ubezpieczony ma 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności powodującej obowiązek zgłoszenia. Na podstawie tej informacji płatnik przekaże do ZUS druk zgłoszeniowy ZUS ZCNA.

Zasady podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu reguluje ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej ustawa zdrowotna). Wśród osób, które podlegają na mocy tej ustawy obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu, są m.in. członkowie rodziny osób podlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, wymienionych w art. 66 ust. 1 ustawy zdrowotnej (np. pracowników, zleceniobiorców, osób wykonujących pozarolniczą działalność), lub ubezpieczających się dobrowolnie na podstawie art. 68 tej ustawy.

Kto może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny

Członków rodziny mogą zgłaszać osoby ubezpieczone, które podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu obowiązkowo lub dobrowolnie.

Osoba ubezpieczona może zgłosić członka rodziny do ubezpieczenia, jeśli:

● posiada obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz zamieszkuje na terytorium jednego z tych państw lub

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne