Umowa o pracę i umowa zlecenia – konsekwencje zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych
W przypadku jednoczesnego wykonywania umowy o pracę i umowy zlecenia zwykle mamy do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń. Dla ustalenia obowiązku ubezpieczeń społecznych istotna jest przy tym m.in. wysokość miesięcznego wynagrodzenia z umowy o pracę, a także sposób ustalenia wynagrodzenia z umowy zlecenia. Istnieją jednak sytuacje, w których umowa zlecenia nie stanowi odrębnego tytułu ubezpieczenia i podlega oskładkowaniu tak jak umowa o pracę – gdy zleceniobiorca w ramach takiej umowy będzie wykonywał pracę na rzecz własnego pracodawcy (co jest często trudne do ustalenia).
Jeżeli umowa zlecenia jest wykonywana na rzecz własnego pracodawcy, to wynagrodzenie zleceniobiorcy, poza pewnymi wyjątkami (np. urlop bezpłatny), będzie oskładkowane w ramach stosunku pracy – umowa zlecenia nie będzie stanowiła odrębnego tytułu do ubezpieczeń.
Natomiast gdy zachodzi zbieg tytułów do ubezpieczeń, to decydujące znaczenie dla ustalenia, z której umowy (jednej czy obu) należy odprowadzać składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, będzie miała wysokość miesięcznego wynagrodzenia uzyskiwanego z umowy o pracę – czy jest równe (wyższe) czy niższe od płacy minimalnej.
Należy przy tym wskazać, że występowanie obu wymienionych tytułów ubezpieczeniowych nie zwalnia z konieczności odprowadzania od uzyskiwanych w ich ramach przychodów składki zdrowotnej.
Wykonywanie umowy zlecenia na rzecz własnego pracodawcy
Osoba świadcząca pracę na podstawie stosunku pracy, która jednocześnie realizuje umowę zlecenia:
- zawartą z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy,
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
