Zatrudnienie pracownika na więcej niż jedną umowę o pracę przez tego samego pracodawcę - ustalanie uprawnień pracowniczych
Pracodawca może zatrudnić tego samego pracownika na podstawie dwóch lub nawet kilku umów o pracę. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy pracownik wykonuje prace różnego rodzaju.
Zatrudnienie pracownika na podstawie więcej niż jednej umowy o pracę może stwarzać problemy z rozliczaniem świadczeń pracowniczych, np. urlopów wypoczynkowych, czy wymiaru czasu pracy.
Dwie umowy - różny rodzaj pracy
Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy określonego rodzaju pod kierownictwem pracodawcy. Wskazanie rodzaju pracy jest niezbędne z punktu widzenia ważności umowy o pracę. Nie ma jednak przeszkód, aby strony w umowie wskazały dwa rodzaje pracy w ramach jednej umowy. Potwierdza to orzecznictwo Sądu Najwyższego, z którego wynika, że w razie wykonywania na rzecz pracodawcy kilku rodzajów pracy należy domniemywać, że strony łączy jeden stosunek pracy (wyrok SN z 14 lutego 2002 r., I PKN 876/00, OSNP 2004/4/60). Zasadą jest zatem pozostawanie stron w jednym stosunku pracy, choćby nawet przedmiotem pracowniczego zobowiązania był rodzaj pracy szeroko określony nazwą kilku zawodów lub specjalności czy funkcji (wyrok SN z 13 marca 1997 r., I PKN 43/97, OSNP 1997/24/494).
Jeżeli wykonywanie różnych rodzajów pracy ma przekraczać łącznie pełny etat, z pracownikiem trzeba zawrzeć dwie odrębne umowy. Z pracownikiem, który ma być zatrudniony w sumie w wymiarze pełnego lub niepełnego etatu, można zawrzeć jedną umowę, w której pracodawca określi np. dwa zajmowane przez pracownika stanowiska pracy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty