Jak uzyskać rentę z tytułu niezdolności do pracy?
Osoby, którym zły stan zdrowia uniemożliwia wykonywanie zatrudnienia, mogą ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy. W tym celu muszą spełnić określone warunki, przede wszystkim uzyskać orzeczenie lekarza orzecznika lub komisji lekarskiej ZUS stwierdzające niezdolność do pracy.
Niezdolna do pracy jest osoba, która z powodu naruszenia sprawności organizmu całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do wykonywania pracy zarobkowej, a jej stan zdrowia nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu. Częściowa niezdolność do pracy jest orzekana wówczas, gdy dana osoba utraciła w znacznym stopniu zdolność do pracy zgodnej z posiadanymi kwalifikacjami, a całkowita, gdy nastąpiła u niej utrata zdolności do wykonywania jakiejkolwiek pracy.
WAŻNE!
Niezdolność do pracy może być orzeczona wyłącznie na określony czas, co do zasady nie dłużej niż na 5 lat.
Nie ma już możliwości otrzymania renty z tytułu niezdolności do pracy na stałe. Jest to jedna z ostatnich zmian przepisów. Może być ona przyznana na okres dłuższy niż 5 lat tylko wtedy, gdy stan zdrowia osoby nie rokuje poprawy w ciągu kolejnych 5 lat.
Mam 50 lat i 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych. Obecnie prowadzę działalność gospodarczą, ale stan zdrowia zmusza mnie, bym z niej zrezygnował. Czy mam wystarczająco długi staż pracy, aby ubiegać się o rentę z tytułu niezdolności do pracy?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Masz już konto? Zaloguj się