Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. III OSK 1110/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 869/22 w sprawie ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] stycznia 2022 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych radnym uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 869/22 oddalił skargę Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Ożarowice z dnia 27 stycznia 2022 r. nr XXXI.563.2022 w sprawie ustalenia wysokości diet i zwrotu kosztów podróży służbowych Radnych Gminy Ożarowice.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji nie podzielił stanowiska Wojewody, że § 1 zaskarżonej uchwały, którym ustalono diety zryczałtowane w następującej wysokości: - dla Przewodniczącego Rady Gminy - 1.900,00 zł; - dla Wiceprzewodniczącego Rady Gminy - 1.300,00zł; - dla Przewodniczących Komisji stałych - 1.300,00 zł; - dla Zastępców Przewodniczących Komisji stałych - 1.200,00 zł; - dla Radnych - członków Komisji stałych - 1.100,00 zł, jest sprzeczny z art. 25 ust. 4 oraz ust. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 z późn. zm.) zwanej dalej u.s.g., istotnie narusza prawo z uwagi na uzależnienie przyznania diety od członkostwa w przynajmniej jednej komisji stałej Rady, a tym samym braku określenia wysokości diety dla radnego nie należącego do żadnej z powyższych kategorii (nie pełniącego funkcji w Radzie ani nie należącego do żadnej komisji). Wyjaśniono, że uchwała w sprawie wysokości diet nie ma charakteru abstrakcyjnego, lecz konkretny; nie stanowi aktu prawa miejscowego, lecz dotyczy ściśle określonego kręgu osób – radnych i to tylko danej gminy, w której została podjęta. Nadto jej celem jest wprowadzenie zasad, według których możliwe będzie ustalenie konkretnej kwoty diety należnej każdemu z radnych w danym miesiącu. Skoro tak, to zdaniem Sądu Gmina nie ma obowiązku zawierać w niej regulacji hipotetycznych i z jej punktu widzenia martwych, bo nie znajdujących w niej przypadku zastosowania bądź to dlatego, że nie ma radnych, którzy nie byliby członkami żadnej komisji bądź dlatego, że komisje doraźne nie są powoływane. W przedmiotowej sprawie Gmina wskazała, że tacy radni nie zostali wymienieni w uchwale, gdyż takich radnych po prostu nie ma, jako że z racji liczebności Rady każdy radny jest członkiem trzech komisji. Tym samym niezasadny okazał się zarzut jakoby Rada "zawęziła krąg osób, którym przysługuje dieta".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
