Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. II OSK 350/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1563/21 w sprawie ze skargi P. R. na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla [...] 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P.R. na rzecz Miasta [...] kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 3 listopada 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1563/21 oddalił skargę P. R. (dalej skarżący) na uchwałę Rady Miasta st. Warszawy z [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla "[...]" (dalej plan miejscowy).
Zdaniem Sądu I instancji zaskarżony plan miejscowy w kwestionowanym przez skarżącego zakresie, tj. postanowień dotyczących działki nr ew. [...] z obrębu [...] (teren zieleni leśnej [...] w strefie ochrony sanitarnej w odległości 50 m wokół cmentarza), nie jest dotknięty żadną z wad określonych w art. 28 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 ze zm., dalej upzp), dających podstawę do stwierdzenia jego nieważności w tej części. Plan miejscowy w kwestionowanym przez skarżącego zakresie zakazuje realizacji obiektów kubaturowych, nowej zabudowy, natomiast dopuszcza zachowanie istniejącej zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, z prawem do działań remontowych, bez prawa rozbudowy, przebudowy czy wymiany (por. § 33 pkt 2 ppkt 2a planu miejscowego). Zgodnie z rysunkiem planu, przedmiotowa działka położona jest na terenie strefy sanitarnej cmentarza - 50 m wokół cmentarza, w której to strefie zabrania się lokalizowania wszelkiej zabudowy mieszkaniowej, zakładów żywienia zbiorowego, bądź zakładów przechowujących żywność oraz studni do czerpania wody do celów konsumpcyjnych i potrzeb gospodarczych. Zdaniem Sądu Wojewódzkiego zasadnie organ wskazał na okoliczność, że skoro (jak widać na zdjęciach lotniczych z okresu przystąpienia do sporządzania planu miejscowego i jego uchwalenia) widoczny zasięg terenów gdzie realizowane są pochówki obejmuje tereny w bezpośrednim sąsiedztwie działki skarżącego, to określone w planie miejscowym przeznaczenie terenu, w przypadku terenu cmentarza, odzwierciedla stan na gruncie. Wbrew twierdzeniom skarżącego, zaskarżony plan miejscowy nie spowodował zatem faktycznego rozszerzenia cmentarza wyznaniowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
