Wyrok NSA z dnia 24 września 2024 r., sygn. II OSK 2301/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia del. WSA Jan Szuma (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 1076/23 w sprawie ze skargi J. B. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 24 lutego 2023 r., nr 232/23 w przedmiocie sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy 1. oddala skargę kasacyjną 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. akt VII SA/Wa 1076/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi J. B., uchylił decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (zwanego dalej "Wojewódzkim Inspektorem") z dnia 24 lutego 2023 r., nr 232/23 oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Sochaczewie (zwanego dalej "Powiatowym Inspektorem") z dnia 27 grudnia 2022 r., nr 183/2022 o sprzeciwie do złożonego przez J. B. zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku gospodarczego na działkach nr [...] i [...], obręb R., gmina R..
Sprzeciw do zawiadomienia J. B. o zakończeniu budowy organy motywowały tym, że hala namiotowa objęta zawiadomieniem przewiduje pokrycie dachowe z PVC – producenta P. , które miało nie spełniać wymogów z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 1213, dalej "u.w.b."). Wojewódzki Inspektor wyjaśnił, że inwestor wprawdzie przedłożył deklarację właściwości użytkowych tkaniny powlekanej PVC P. , jednakże nie jest ona zgodna z wymogami krajowej deklaracji właściwości użytkowych zawartych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. poz. 873, dalej "r.MIiB") – nie zawiera informacji określonych w pkt 7 wzoru deklaracji właściwości użytkowych (§ 8 i załącznik nr 2 r.MIiB), między innymi informacji o nazwie akredytowanej jednostki certyfikującej, numerze akredytacji i numerze krajowego certyfikatu lub nazwie akredytowanego laboratorium/laboratoriów i numerze akredytacji. W ocenie Wojewódzkiego Inspektora nie można zatem uznać, by tkanina powlekana PVC P. stanowiła wyrób budowlany. Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (na datę zaskarżonej decyzji tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm., dalej "P.b.") obiekt budowlany powinien być wykonany wyłącznie z wyrobów, które zostały wprowadzone do obrotu lub udostępnione na rynku krajowym zgodnie z przepisami odrębnymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty