09.12.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.752.2024.1.HJ

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów straty powstałej w związku z kradzieżą środków pieniężnych z rachunków bankowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 8 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów straty powstałej w związku z kradzieżą środków pieniężnych z rachunków bankowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…), ze stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w woj. (…) - ul. (…), posiada następujące numery identyfikacyjne w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej: NIP (…), REGON (…).

We wpisie do CEiDG wskazał Pan na następujące kody PKD charakteryzujące działalność:

·70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzona działalności gospodarczej i zarządzania,

·74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

·62.92.Z - Działalność związana z pakowaniem,

·85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

·85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację.

Firma pod nazwą (…) zajmuje się doradztwem w zakresie prowadzenia produkcji w gospodarstwach rolnych i sadowniczych ze szczególnym uwzględnieniem produkcji (…). Doradztwo takie obejmuje zalecenia agrotechniczne i całokształt zarządzania plantacją, pracownikami i dokumentacją gospodarstwa. Poboczną aktywnością jest przeprowadzanie doświadczeń mających na celu aktualizację wiedzy.

4 czerwca 2024 r. otrzymał Pan telefon z numeru (…) od osoby, która przedstawiła się jako pracownik Banku (…), aby potwierdzić przelew od (…). Numer kierunkowy wykonanego połączona zgadzał się ze wskazaną miejscowością. Nie potwierdził Pan przelewu od (…), nie znając takiej osoby. W związku z czym kontynuując rozmowę, osoba podająca się za pracownika banku poinformowała Pana, że nastąpiło włamanie na Pana konto bankowe i należy niezwłocznie przeprowadzić uwierzytelnienie urządzenia, które ma bezpośredni dostęp do konta bankowego. Następnie został Pan poinformowany, aby zachować wszelkie środki bezpieczeństwa, techniczny etap weryfikacji przeprowadzi inny pracownik banku. W związku z czym etap weryfikacji faktycznie przeprowadzała inna osoba z numeru (…). Wykonywał Pan każdą czynność, którą wskazywała osoba podająca się za pracownika banku, gdyż był przekonany, że w ten sposób zabezpiecza środki pieniężne firmy. Osoba ta nie wymagała żadnych szczegółowych informacji dotyczących konta i nie kazała podawać żadnych danych, tym właśnie nie stwarzała żadnych wątpliwości co do swojej autentyczności. Następnym krokiem było zainstalowanie aplikacji (…) w celu prowadzenia dalszej weryfikacji i zabezpieczenia dostępu do konta bankowego. Osoba podszywająca się pod pracownika banku stwierdziła, że ktoś próbował dokonać przelewu, ale bank zablokował przelew do (…). Działał Pan zgodnie ze wskazówkami. Zalogował się Pan poprzez przeglądarkę internetową na konto bankowe. Po skończonych czynnościach osoba jeszcze zapytała, czy posiada Pan konta w innych bankach, aby poinformować inne banki o możliwości „wycieku danych”. Udzielił Pan informacji, że posiada konto w bankach (…) i (…). Konto (…) było kontem związanym z prowadzoną działalnością. Kolejno, zadzwoniła osoba - tym razem podająca się za pracownika banku (…). Sytuacja wyglądała tożsamo, jednak całej rozmowy wraz z czynnościami dokonywała jedna osoba dzwoniąca z numeru (…). Nic nie wzbudzało żadnych wątpliwości, ponieważ osoba ta nie wymagała żadnych danych, lecz prosiła o zainstalowanie aplikacji (…). Miało to również na celu uwierzytelnienie urządzenia. Został Pan poproszony o ustawienie kodu w telefonie, co okazało się przekierowaniem połączenia pod inny numer telefonu (…). Gdy osoba podszywająca się pod pracownika banku zaczęła wymagać od Pana danych poufnych do aplikacji, tj. numer karty bankowej wraz ze szczegółami (numer dowodu osobistego) oraz kodu zabezpieczającego CVS - zachowując środki ostrożności poprosił Pan o weryfikację pracownika banku. Wówczas otrzymał Pan SMS z banku (…) z kodem potwierdzającym tożsamość pracownika (osoba podszywająca się pod pracownika banku podała Panu kod, który zgadzał się z tym, który dostał w wiadomości SMS).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne