Oddalenie skargi kasacyjnej przez Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie warunków zabudowy - Wyrok NSA z dnia 24 października 2023 r., sygn. II OSK 839/22
Decyzja o warunkach zabudowy, jako decyzja związana, nie może być odmówiona wyłącznie na podstawie ogólnych wartości takich jak ład przestrzenny czy ochrona środowiska, jeśli inwestycja spełnia konkretne wymogi wynikające z przepisów prawa materialnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Miron sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. J., R. J., E. B. i M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 października 2021 r., sygn. akt II SA/Po 253/21 w sprawie ze skargi K. J., R. J., E. B. i M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2020 r. nr SKO.GP.4000.1930.2020 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 19 października 2021 r., sygn. akt II SA/Po 253/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (dalej: "WSA w Poznaniu") oddalił skargę K. J., R. J., E. B. i M. M. (dalej: "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej: "SKO w [...]" lub "Kolegium") z dnia 31 grudnia 2020 r. nr SKO.GP.4000.1930.2020. Decyzją tą utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia 17 września 2020 r. nr 590/2020 ustalającą warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących przewidzianej do realizacji na części działki nr [...] przy ul. [...] w [...].
2. Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyli skarżący, zaskarżając go w całości. Na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. powyższemu wyrokowi zarzucono, że został on wydany z naruszeniem prawa materialnego, a mianowicie:
1) art. 151 p.p.s.a. w zw. z art. 61 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1945 z późn. zm., dalej: "u.p.z.p.") w zw. z § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003 r. Nr 164 poz. 1588, dalej: "rozporządzenie") w zw. z art. 145 § 1 pkt 1 lit.a p.p.s.a. poprzez bezzasadne oddalenie skargi i błędne przyjęcie, że Prezydent w sposób prawidłowy wyznaczył granice obszaru analizowanego, podczas gdy organ I instancji w sposób nieprecyzyjny i sprzeczny z treścią § 3 rozporządzenia wyznaczył granice obszaru analizowanego, a wadliwość w ustaleniu granic obszaru analizowanego jest przeszkodą uniemożliwiającą właściwe określenie funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty