Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.202.2024.2.SM
Zwolnienie od podatku świadczonych usług w zakresie wystawiania spektakli teatralnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 18 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług w zakresie wystawiania spektakli teatralnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 czerwca 2024 r. (wpływ 3 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku).
Wnioskodawca prosi o interpretację czy prowadząc działalność artystyczną (jednoosobowa działalność gospodarcza) Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, a jeśli nie może to jaką stawkę powinien opłacać.
Wnioskodawca wystawia dla publiczności (w przedszkolach, domach kultury, szkołach, DPS-ach, bibliotekach, ochronkach, na imprezach prywatnych - okolicznościowych, festynach, rekolekcjach, koloniach) autorskie, interaktywne spektakle teatralne. Scenariusze oraz scenografię opracowuje samodzielnie co pozwala tworzyć unikatowe doświadczenia dla widowni Wnioskodawcy.
Wnioskodawca podaje przykład spektaklu pt.: „…”. Jest to przedstawienie inspirowane ... i dopasowywane do możliwości odbioru przez widownię, którą akurat ma przed sobą (Wnioskodawca ma na myśli, że: posługuje się na przykład innym tempem akcji i językiem wobec dzieci 9-cio miesięcznych, innym wobec ludzi chorych w DPS i innym w szkołach). Spektakle są improwizowane co sprawia, że nie ma dwóch takich samych spektakli. Improwizacja widzów polega na doradzaniu jaką decyzję powinien podjąć bohater, szukaniu możliwych rozwiązań, udziału w tańcach, śpiewie, nadawaniu imion bohaterom oraz odpowiedzi na pytania lub sugestie widzów. Aktorzy proszą widzów o udział w zadaniach i grach. Aktorzy dodają w razie potrzeby nowe postacie, wątki poboczne lub elementy humorystyczne, które sprawiają, że każde przedstawienie jest świeże, pełne niespodzianek i aktualne tylko w danym miejscu wobec danej widowni. Improwizacja polega na wykorzystaniu elementów otoczenia jako części przedstawienia (aktorzy reagują na przypadkowe dźwięki, obiekty lub sytuacje, które pojawiają się wokół nich co dodaje spontaniczności i autentyczności każdemu spektaklowi). W żłobku Wnioskodawca rezygnuje z trudnych dialogów, więcej tańczy i animuje postaci pluszowe - na rekolekcjach skupia się głównie na problemach moralnych, jeżeli klient życzy sobie by uwzględnić wybrany temat na przykład ekologii i segregacji śmieci lub ochrony zwierząt - robi to na bieżąco dopasowując spektakl do widowni i oczekiwań danego klienta. (dopasowuje oczekiwany temat oraz poziom spektaklu do widowni). Również na życzenie klienta dopasowuje zabarwienie etyczne spektaklu - jeżeli klient życzy sobie chrześcijański wymiar odwołuje się do Boga, jeżeli nie - zachowuje pełną świeckość i nie wspomina o Bogu wcale. W swojej pracy Wnioskodawca posługuje się głównie improwizacją z widzem, spektakle teatralne opierają się na interaktywnym podejściu które umożliwia dzieciom aktywny udział w tworzeniu historii. Każde przedstawienie jest kształtowane na podstawie sugestii i pomysłów dzieci co prowadzi do unikalnych i niepowtarzalnych doświadczeń w każdym występie. Choć Wnioskodawca ma ogólny plan i temat każdego spektaklu, scenariusz jest elastyczny i dopasowany do reakcji publiczności oraz aktualnej atmosfery. Każde dziecko wnosi własną energię i pomysły co sprawia, że każde przedstawienie jest wyjątkowe. Ponadto każdy spektakl obejmuje udział różnych widzów, którzy różnią się swoimi osobowościami, pomysłami i reakcjami - ta różnorodność uczestników wpływa na dynamiczność i unikalność każdego przedstawienia. Teatr Wnioskodawcy stale eksploruje nowe techniki i elementy improwizacji aby zachować świeżość i oryginalność każdego spektaklu. Każda improwizacja i nowy element wprowadzany na scenie sprawiają, że przedstawienie jest wyjątkowe i niepowtarzalne. Praca nad scenariuszem pozwala Wnioskodawcy na indywidualne podejście do różnych tematów i problemów poruszanych w spektaklach - każdy występ dotyka innych aspektów życia i wartości co sprawia, że każde przedstawienie ma unikalny przekaz i emocjonalne oddziaływanie na widzów. Wyżej wymienione argumenty pokazują dlaczego każde przedstawienie jest unikatowe i różni się od innych co podkreśla wartość i oryginalność działalności Wnioskodawcy. W celu realizacji przedstawienia Wnioskodawca wraz z Aktorami przyjeżdża we wskazane przez klienta miejsce, organizuje sobie scenę (dopasowując się do możliwości lokalowych klienta - może grać na hali sportowej, w sali widowiskowej ale i w 15 metrowym salonie lub sali przedszkolnej lub w plenerze) - rozkłada stojak, na którym rozwiesza malowane ręcznie kurtyny, za kurtyną przygotowuje stroje i rekwizyty, których będzie używać podczas danego spektaklu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty