Czy pracodawca może na prośbę pracownika zrezygnować z zapewnienia mu dodatkowego monitora
PROBLEM
Pracodawca rozpoczął proces dostosowywania stanowisk pracy wyposażonych w systemy przenośne (laptopy) do nowych wymagań bhp oraz ergonomii, wyposażając pracowników w zewnętrzne monitory ekranowe, niezależne klawiatury oraz myszy. Część pracowników złożyła pracodawcy oświadczenia, że są przyzwyczajeni do pracy wyłącznie z wykorzystaniem laptopa, bez dodatkowych akcesoriów, w związku z tym nie chcą i nie będą ich używać. Czy w takich przypadkach pracodawca ma prawo odstąpić od zapewnienia dodatkowego wyposażenia stanowisk pracy?
RADA
Przepisy rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe mają charakter bezwzględnie obowiązujący w zakresie wyposażenia stanowisk pracy. Zatem w przypadku stosowania systemów przenośnych (laptopów), niezależnie od woli pracownika, pracodawca powinien doposażyć takie stanowisko pracy, aby dostosować je do aktualnych wymogów bhp oraz ergonomii. Powinno się to odbyć bez względu na deklaracje pracowników o niechęci stosowania dodatkowego sprzętu. Ponadto kwestia bieżącego użytkowania dodatkowego wyposażenia przez pracowników powinna być weryfikowana przez osoby kierujące pracownikami.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty