11.01.2024

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. III OSK 6415/21

W przypadku ustalania wysokości ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy funkcjonariusza Policji zwolnionego ze służby przed dniem 6 listopada 2018 r., organy administracji publicznej oraz sądy administracyjne są zobowiązane stosować zasady wynikające z obowiązującego wówczas stanu prawnego, jednakże obliczenie tej należności powinno uwzględniać aktualne unormowania prawne dotyczące sposobu jego obliczania, zgodnie z nowym brzmieniem art. 115a ustawy o Policji wprowadzonym ustawą nowelizującą, o ile jest to możliwe bez naruszenia konstytucyjnej zasady ekwiwalentności świadczenia. Po wejściu w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego niezgodność art. 115a ustawy o Policji (w starym brzmieniu) z Konstytucją, roszczenie o wypłatę wyrównania należnego ekwiwalentu stało się wymagalne, a odpowiedzi na pytania prawne zadane Trybunałowi Konstytucyjnemu nie są już decydujące dla rozstrzygnięcia w sprawie ekwiwalentu.

Dnia 11 stycznia 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 2 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Go 416/21 w sprawie ze skargi S.T. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 lutego 2021 r. nr K.F-1241.31.2021.EK w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 2 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Go 416/21, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S.T. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 lutego 2021 r. nr K.F-1241.31.2021.EK w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Miejskiego Policji w [...] z dnia 21 grudnia 2020 r. nr K-1274/18.

Z uzasadnienia w/w wyroku wynika m.in., że organy naruszyły art. 115a ustawy z dnia 26 kwietnia 1990 r. o Policji w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 1610, dalej w skrócie "ustawa nowelizująca"). Sąd pierwszej instancji uznał, że art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej w zakresie, w jakim ogranicza stosowanie art. 115a ustawy o Policji w jego nowym brzmieniu do policjantów, którzy odeszli ze służby po dacie wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. sygn. akt K 7/15, tj. po dniu 6 listopada 2018 r., dotknięty jest wadą wtórnej niekonstytucyjności. Oznacza to, że jego treść, mimo zmiany stanu prawnego, nie odpowiada zasadom określonym we wskazanym orzeczeniu trybunalskim i blokuje możliwość skorzystania przez uprawnione podmioty z prawa podmiotowego wyrażonego w art. 190 ust. 4 Konstytucji RP. Na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r., przepis 115a ustawy o Policji w poprzednio obowiązującym brzmieniu utracił moc ex tunc, czyli z momentem jego wejścia w życie (z dniem 19 października 2001 r.) i za cały ten okres, a nie tylko od dnia ogłoszenia wyroku Trybunału, skarżącemu przysługuje procesowe uprawnienie do żądania wyrównania otrzymanego ekwiwalentu pieniężnego z powołaniem się na to orzeczenie. WSA w Gorzowie Wielkopolskim stwierdził również, że bieg terminu przedawnienia w niniejszej spawie rozpoczął się z momentem publikacji w/w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 października 2018 r. (6 listopada 2018 r.), ponieważ dopiero od tej daty powstała rzeczywista możliwość dochodzenia roszczenia. Dodatkowo podał, że w sprawie nie powinien mieć zastosowania art. 107 ust. 2 ustawy o Policji, bowiem konstrukcja i przesłanki tego przepisu dotyczą konkretnych okoliczności występujących w indywidualnej sprawie i usprawiedliwiających odstępstwo od przedawnienia, a nie generalnej sytuacji wywołanej derogacją norm prawa materialnego na skutek stwierdzenia ich niekonstytucyjności przez Trybunał Konstytucyjny, którego orzeczenie wywołało skutek w postaci wykreowania prawa podmiotowego. W kwestii odsetek ustawowych Sąd pierwszej instancji stwierdził, że dochodzenie odsetek przysługuje tylko wtedy, kiedy przepis określonej pragmatyki służbowej przewiduje takie prawo i jednocześnie brak jest wskazania drogi dochodzenia odsetek przed sądami powszechnymi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne