Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.38.2023.2.MH
Obowiązki płatnika związane z organizacją akcji promocyjnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłoweSzanowni Państwo,stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z organizacją akcji promocyjnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 15 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Są Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług, m.in. z zakresu działalności agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju oraz działalność agencji reklamowych. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Prowadzenie działalności gospodarczej przez Państwa polega, m.in. na świadczeniu na rzecz swojego klienta (dalej: „Klient”) usług marketingowych, polegających m.in. na organizowaniu akcji promocyjnych. Mają Państwo zorganizować na rzecz swojego Klienta akcję promocyjną (dalej: „Akcja”) dotyczącą jego produktów i marek. Akcja polegać będzie na przyznaniu na rzecz uczestników (dalej: „Uczestnik") nagród, w postaci bonów towarowych (dalej: „Nagroda") po spełnieniu warunków wymienionych w regulaminie Akcji.Nie są Państwo producentem ani sprzedawcą towarów. Producentem towarów, których dotyczą usługi marketingowe jest Klient. W ramach Akcji, kupujecie oraz wydajecie Państwo Uczestnikom nagrody przewidziane w ramach akcji. Ustalają Państwo zasady prowadzenia Akcji, przygotowujecie wszelkie stosowne dokumenty (tj. regulamin Akcji, zgody na udział w Akcji, dokumentację dotyczącą ochrony danych osobowych itd.), a także gromadzicie i przechowujecie wymaganą dokumentację. W celu wzięcia udziału w Akcji, Uczestnik powinien spełnić warunki wskazane w regulaminie Akcji.W ramach Akcji:1. Uczestnicy nie są zobowiązani do spełniania świadczenia wzajemnego - nagroda zostanie przyznana po spełnieniu warunków Akcji związanych z promocją towarów Klienta;2. świadczenie Wnioskodawcy ma charakter nieodpłatny;3. świadczenie ma na celu promocję oraz reklamę Klienta Wnioskodawcy;4. jednorazowa wartość tego świadczenia nie przekracza 200 zł;5. nagród nie otrzymują pracownicy Wnioskodawcy oraz osoby związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym.Koszt organizacji i prowadzenia Akcji, w tym koszt Nagród wydawanych Uczestnikom, wliczony jest w Państwa wynagrodzenie za wykonaną na rzecz Klienta usługę marketingową.Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego a) W końcowym rozliczeniu nie będziecie Państwo ponosili ekonomicznego ciężaru realizacji organizowanych akcji promocyjnych, w tym zakupu Nagród - koszty te ostatecznie będzie pokrywał Klient w ramach wynagrodzenia wypłacanego Państwu.b) Nagrody zostaną zakupione z przez Państwa z własnych środków i w chwili ich wydawania uprawnionym uczestnikom będziecie ich właścicielem, jednakże koszt organizacji i prowadzenia Akcji, w tym koszt Nagród wydawanych Uczestnikom, wliczony jest w wynagrodzenie za wykonaną na rzecz Klienta usługę marketingową.c) „Nagroda w postaci bonów towarowych” zostanie wydana wszystkim uczestnikom Akcji promocyjnej, którzy spełnią określone w regulaminie Akcji promocyjnej warunki, o których szerzej w lit. e.d) Otrzymanie Nagrody będzie miało nieodpłatny charakter związany wyłącznie z promocją produktów Klienta.e) W celu otrzymania nagrody Uczestnicy muszą dokonać zgłoszenia udziału w Akcji promocyjnej. Akcja przeznaczona jest dla osób fizycznych, którzy dokonują bezpośredniej sprzedaży produktów objętych Akcją w placówce sprzedaży detalicznej. Uczestnikami akcji nie mogą być pracownicy Organizatora, inne osoby współpracujące przy organizacji akcji oraz małżonkowie i dzieci ww. pracowników i współpracowników. Uczestnicy akcji w celu otrzymania nagrody muszą dokonać sprzedaży określonej liczby produktów objętych Akcją w ustalonym przez Organizatora okresie. Rodzaj nagrody oraz wielkość sprzedaży, od której uzależniona jest nagroda określa Organizator w załączniku do Regulaminu. Warunkiem otrzymania nagrody jest przedłożenie Organizatorowi zestawienia sprzedaży produktów objętych promocją.f) Otrzymanie Nagrody przez Uczestnika Akcji promocyjnej będzie uzależnione od dokonania sprzedaży określonej liczby produktów objętych Akcją. Pomiędzy uczestnikami nie będzie żadnej rywalizacji, każdy z nich może otrzymać Nagrodę.g) Akcja promocyjna będzie skierowana wyłącznie do uczestników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach Akcji promocyjnej będą występowali jako konsumenci w rozumieniu ww. przepisu).Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Państwo jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych nie będziecie mieli obowiązku obliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „ustawa PIT”) od Nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywanych przez Państwa uczestnikom w ramach Akcji w celu promocji Klienta, jego produktów i marek z uwagi na to, że Nagrody te będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT? W Państwa ocenie, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu przyszłego nie będziecie Państwo zobowiązani jako płatnik do naliczenia, pobrania oraz wpłacenia podatku dochodowego, ponieważ zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy PIT, zgodnie z którym: wolne od podatku dochodowego są: wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Zgodnie z literalnym brzmieniem ww. przepisu zwolnieniu podlega wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko, że nagrody, których jednorazowa wartość nie przekracza 200 zł, przekazywane uczestnikom w ramach akcji przez Państwa na zlecenie klienta będą podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Tym samym nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o PIT.Z ww. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wynika bowiem, że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym zwolnieniu, tj.:1. otrzymanie świadczenia nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego świadczenia wzajemnego;2. świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;3. świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;4. jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł;5. świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.Akcja ma na celu uatrakcyjnienie zakupu towarów Klienta oraz promocję i reklamę Klienta. Wartość nagród przyznawanych w ramach akcji nie przekracza 200 zł. Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia. Przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia".Dokonując wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego. PWN 2003). Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Powyższe bez wątpienia zachodzi w przedmiotowej sytuacji. Uczestnicy otrzymują bowiem nagrodę, a Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego świadczenia zwrotnego czy roszczenia do takiego świadczenia. Uczestnicy biorący udział w akcji, w ramach swoich działań konkursowych, nie powodują przysporzenia po Państwa stronie. Przysporzenie nie powstaje również po stronie Klienta.Ponadto, żeby stwierdzić, czy otrzymywana nagroda korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, należy rozstrzygnąć, czy jest ono otrzymywane w ramach promocji lub reklamy. Pojęcie „promocji" nie zostało zdefiniowane w ustawie o PIT, dlatego też należy poszukiwać rozumienia tego pojęcia w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „promocja" to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia też: każde z tych działań" (https:....): zaś „reklama" to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług" (https://sjp.pwn.pl/szukaj/reklama.html). Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że przez pojęcie „promocji" należy rozumieć ogół czynności związanych z oddziaływaniem na potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie. Z kolei, „reklama" jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter. Zważywszy na powyższe należy uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z promocją i reklamą. Akcja ma na celu bowiem dostarczanie informacji potencjalnym nabywcom towarów Klienta o jego produktach, w tym zwiększać świadomość klientów na temat produktów i ich działania itd., a także zachęcać do ich zakupu. W kontekście celu art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż Państwo nie są producentem, sprzedawcą, ani właścicielem produktów oraz marek Klienta, a wszelkie czynności związane z akcją podejmują Państwo na rzecz swojego Klienta.W związku z powyższym, kierując się powołanymi powyżej definicjami pojęcia „promocji” i „reklamy”, w Państwa ocenie, Nagrody wydawane w ramach Akcji organizowanej przez Państwa na zlecenie Klienta, będą spełniały warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Akcja ma za zadanie zachęcić konsumentów do zakupu towarów klienta.Reasumując, Państwa zdaniem, prawidłowe jest stanowisko, że w przypadku wydania w ramach akcji promocyjnej nagrody o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 200 zł osobie fizycznej, na Państwu jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 ustawy o PIT, ponieważ wydana nagroda korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy o PIT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty