Wyrok SN z dnia 28 lutego 2023 r., sygn. II CSKP 4/22

Wykorzystanie analogii przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu w prawie publicznym, szczególnie w kontekście żądania zwrotu nadpłaty podatku, jest wątpliwe i nie prowadzi do zaspokojenia roszczeń związanych z przedawnionymi zobowiązaniami podatkowymi.

Teza od Redakcji

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Jacek Grela (przewodniczący, sprawozdawca) 

‎SSN Mariusz Łodko 

‎SSN Tomasz Szanciło

w sprawie z powództwa Skarbu Państwa - Naczelnika Urzędu Skarbowego w K. ‎przeciwko T. F. spółce akcyjnej w K. ‎o zapłatę, ‎po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym 28 lutego 2023 r. w Izbie Cywilnej w Warszawie, ‎skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w Krakowie ‎z 15 września 2017 r., sygn. akt I ACa 444/17,

1. oddala skargę kasacyjną;

2. zasądza od powoda na rzecz pozwanej kwotę 12500 (dwanaście tysięcy pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Skarb Państwa, reprezentowany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w K., domagał się od T. spółki akcyjnej w K. zapłaty 22 820 519,51 zł wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od 17 maja 2014 r.

Wyrokiem z 4 grudnia 2015 r. Sąd Okręgowy w Krakowie oddalił powództwo.

Wyrokiem z 15 września 2017 r. Sąd Apelacyjny w Krakowie oddalił apelację powoda.

Sąd drugiej instancji ustalił, że pozwana jest następcą prawnym spółki T. spółki akcyjnej. Pozwana złożyła zeznanie podatkowe o podatku dochodowym od osób prawnych za 2001 r. i na tej podstawie uiściła należny podatek. Kwota podatku wynikająca z zeznania nie była kwestionowana przez organ podatkowy.

Na skutek wniosku pozwanej z 25 sierpnia 2005 r. o stwierdzenie nadpłaty, złożonego z odwołaniem się do treści wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2002 r., K 45/01, naczelnik […] Urzędu Skarbowego w K. wydał decyzję nr […] odmawiającą stwierdzenia nadpłaty. W wyniku rozpoznania złożonego przez spółkę odwołania dyrektor Izby Skarbowej w K., decyzją z 25 stycznia 2006 r. nr […] uchylił decyzję naczelnika Urzędu Skarbowego, stwierdzając nadpłatę. Na podstawie tej decyzji doszło 13 lutego 2006 r. do zwrotu żądanej nadpłaty wraz z oprocentowaniem w łącznej kwocie 19 536 283 zł.

Decyzją z 14 kwietnia 2010 r., znak: […], Minister Finansów stwierdził z urzędu nieważność decyzji z 25 stycznia 2006 r., powołując się na to, że prowadzony przez pozwaną zakład pracy posiada status zakładu pracy chronionej na czas nieokreślony i tym samym jej sytuacja prawna nie mieści się w zakresie objętym skutkami powołanego wyżej wyroku Trybunału Konstytucyjnego, a trafność takiego stanowiska ma potwierdzać z kolei wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2009 r., P 6/07. Decyzją z 28 czerwca 2010 r., znak: […], Minister Finansów utrzymał w mocy poprzednią decyzję. Wyrokiem z 6 kwietnia 2011 r., III SA/Wa 2273/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę pozwanej na powyższą decyzję, natomiast wyrokiem z 2 marca 2012 r., II FSK 1849/11, Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne