Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.732.2024.2.KW
Ustalenie, czy dziesięcioletni okres przedawnienia roszczeń związanych ze zwrotem pomocy publicznej, nie ma wpływu na okres przedawnienia zobowiązań podatkowych Spółki z tytułu CIT, także w sytuacji korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z CIT na podstawie posiadanej decyzji o wsparciu lub zezwolenia SSE.
Istota problemu
Kwestią zasadniczą poruszaną w tej interpretacji jest ustalenie, czy dziesięcioletni okres przedawnienia roszczeń ze zwrotu pomocy publicznej, wynikający z ustawy o wspieraniu nowych inwestycji oraz ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, wpływa na standardowy pięcioletni termin przedawnienia zobowiązań podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Problem dotyczy przedsiębiorstw korzystających z ulg podatkowych, w szczególności zwolnienia CIT na podstawie decyzji o wsparciu lub zezwoleń SSE.
Rozstrzygnięcie
Interpretacja potwierdza, iż dziesięcioletni termin przedawnienia roszczeń dotyczących zwrotu pomocy publicznej odnosi się wyłącznie do konieczności zwrotu tej pomocy w przypadkach uchylenia decyzji o wsparciu lub cofnięcia zezwolenia SSE. Nie wpływa on na pięcioletni termin przedawnienia zobowiązań podatkowych w CIT. W związku z powyższym, zobowiązania podatkowe z tytułu CIT, które nie zostały objęte obowiązkiem zwrotu pomocy publicznej, będą przedawniać się zgodnie z ogólną zasadą pięciu lat. Przyjęta powyżej wykładnia opiera się na analizie przepisów podatkowych, które rozróżniają mechanizm przedawnienia pomocy publicznej od przedawnienia samego zobowiązania podatkowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dziesięcioletni okres przedawnienia roszczeń związanych ze zwrotem pomocy publicznej, o którym mowa w art. 18 ust. 5 uWNI oraz w art. 12c ustawy o SSE, nie ma wpływu na okres przedawnienia zobowiązań podatkowych Spółki z tytułu CIT, także w sytuacji korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z CIT na podstawie posiadanej decyzji o wsparciu lub zezwolenia SSE, tj. nie zastępuje on w sytuacji Spółki standardowego, pięcioletniego terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych w CIT, o którym mowa w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej oraz czy zobowiązania Spółki z tytułu CIT będą przedawniać się po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku za dany rok podatkowy (pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki zawieszenia lub przerwania biegu przedawnienia, określone w art. 70 § 2-6 i §8 Ordynacji podatkowej), także w sytuacji gdy Spółka korzysta za dany rok podatkowy ze zwolnienia z CIT z tytułu posiadanej decyzji o wsparciu lub zezwolenia SSE–
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
