Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608031)
      • Kadry i płace (26133)
      • Obrót gospodarczy (88843)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35947)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.04.2023 Podatki

    Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.211.2023.1.KP

    Brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary umownej za niewykonanie w terminie umowy.

    Interpretacja indywidualna

    – stanowisko nieprawidłowe

    Szanowny Panie,

    stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

    Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

    10 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kary umownej za niewykonanie w terminie umowy. Treść wniosku jest następująca.

    Opis stanu faktycznego

    Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie architektury. 19 maja 2022 r. zawarł Pan z X (dalej: „Zamawiający”) umowę na wykonanie „(...)”. W jej ramach zobowiązał się Pan do wykonania dokumentacji budowlanej i wykonawczej oraz złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, umożliwiające realizację robót budowlanych związanych z (...) na działce nr 1 przy ul. A1 w B. (dalej: „XYZ”).

    Niezwłocznie po zawarciu w/w umowy przystąpił Pan do inwentaryzacji budynku, analizie jego stanu technicznego i przygotowywania wstępnej dokumentacji projektowej, rozpoczynając tym samym ponoszenie znacznych wydatków związanych z realizacją umowy. Z uwagi, iż XYZ oraz działka, na której jest on posadowiony, są wpisane do rejestru zabytków na prowadzenie wszystkich prac przy tym obiekcie, jak i na tej działce wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego zgodnie z przepisami art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2023 r. [powinno być: 2003 r. – dopisek organu] o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, t.j. Dz. U. 2022 poz. 840 (dalej: „ustawa o ochronie zabytków”).

    W związku z tym, w pierwszej kolejności, w dniu 10 sierpnia 2022 r. złożył Pan u X Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (dalej: „Konserwator zabytków”), na podstawie art. 27 ustawy o ochronie zabytków, wniosek o wydanie zaleceń konserwatorskich określających sposób korzystania z zabytku, jego zabezpieczenia i wykonania prac konserwatorskich oraz zakres dopuszczalnych zmian w tym obiekcie. W tym miejscu wskazuje Pan, iż mimo że ustawa o ochronie zabytków nie przewiduje terminu na wydanie w/w zaleceń, to przyjmuje się, że w takich sprawach obowiązuje termin miesięczny przewidziany w art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, tj. Dz. U. 2022 poz. 2000 ze zm. (dalej: „KPA”) (zob. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 16 listopada 2021 r„ sygn. akt II SAB/Rz 81/21). Mimo to Konserwator zabytków wydał zalecenia konserwatorskie dopiero po 50 dniach, tj. w dniu 29 września 2022 r. W trakcie oczekiwań na zalecenia konserwatorskie, dalej kontynuując prowadzenie prac projektowych, widząc, iż oczekiwanie na zalecenia konserwatorskie niepokojąco się wydłuża, w dniu 13 września 2022 r. złożył Pan wniosek do X Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych. Powinien Pan to zrobić dopiero po otrzymaniu zaleceń konserwatorskich, jednakże zdając sobie sprawę z upływającego czasu i przedłużających się procedur Konserwatora zabytków, złożył wcześniej wniosek o pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych z myślą o późniejszym uzupełnieniu dokumentów o przedmiotowe zalecenia konserwatorskie. Pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych otrzymał Pan dopiero 6 grudnia 2022 r., tj. po 84 dniach od dnia złożonego wniosku (w tym wypadku Konserwatora zabytków również obowiązywał termin miesięczny). Z uwagi na przewlekłość postępowań organu publicznego - Konserwatora zabytków, nie czekając na jego pozwolenie na prowadzenie robót budowlanych, w dniu 24 listopada 2022 r. złożył Pan wniosek do Wojewody X o wydanie pozwolenia na budowę z zamiarem uzupełnienia dokumentów o wymagane pozwolenie Konserwatora zabytków w trakcie procedury wydawania pozwolenia na budowę. Pozwolenie na budowę uzyskał Pan 30 grudnia 2022 r. Mimo Pana usilnych starań przejawiających się w składaniu kolejnych wymaganych wniosków jeszcze przed uzyskaniem wszystkich niezbędnych dokumentów wymaganych na wcześniejszym etapie, uchybił Pan terminowi wynikającemu z zawartej z Zamawiającym umowy i został obciążony karą umowną. Do tego czasu poniósł Pan już znaczne koszty przeprowadzonej inwentaryzacji i analizy stanu technicznego budynku. Poniósł Pan również znaczne koszty przygotowania wstępnych projektów, które były podstawą do składania wniosków o wydanie zaleceń konserwatorskich i pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych. W zaistniałej sytuacji mógł Pan albo rozwiązać umowę i zapłacić karę umowną w wysokości 20% wartości wynagrodzenia, bądź też realizować pozostałe postanowienia umowne, a z tytułu opóźnienia, któremu nie był winien, zapłacić karę umowną, co prawda w wyższej wysokości niż 20% wartości wynagrodzenia, jednakże zapewniając sobie późniejsze otrzymanie wysokiego wynagrodzenia za zrealizowanie całej umowy. Wskazać również należy, iż odstąpienie od umowy, zgodnie z jej zapisami, nie miałoby wpływu na możliwość naliczania kar umownych do dnia odstąpienia, zatem te rozwiązanie również nie skutkowałoby zmniejszeniem obciążeń karnych leżących po Pana stronie. Ponadto, w przypadku gdyby nie uzyskał Pan pozwoleń w stosownym terminie, Zamawiający straciłby dofinansowanie z funduszu Unii Europejskiej i mógłby dochodzić roszczeń odszkodowawczych względem Pana za utratę w/w dofinansowania i konieczność zrealizowania inwestycji bez wsparcia unijnego. Kara umowna opisana powyżej nie mieści się w katalogu wyłączeń w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Jak rozliczyć w księgach rachunkowych dotację wpływającą w kolejnym roku po roku zakupu środka trwałego
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – grudzień 2025 r.
    • Koszty używania leasingowanych samochodów osobowych – co i w jakiej wysokości można zaliczać do kosztów
    • CIT/PIT - przepisy wspólne
    • Premie świąteczne – bonus dobrowolny czy obowiązek pracodawcy
    • USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Art./§ 23
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.12.2025 Podatki
    Wskaźnik: Koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy, stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej w 2026 r.
    Czytaj więcej
    18.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.793.2025.2.AK
    Czytaj więcej
    16.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.959.2025.1.DJ
    Czytaj więcej
    16.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.613.2025.2.AP
    Czytaj więcej
    15.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.861.2025.2.AG
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.927.2025.1.AKU
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.906.2025.1.JS
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.913.2025.1.JS
    Czytaj więcej
    12.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.768.2025.2.GG
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Kiedy wydatki na meble biurowe zalicza się do kosztów uzyskania przychodu
    Czytaj więcej
    11.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.570.2025.1.MM
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.789.2025.2.MM
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.747.2025.2.AA
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.620.2021.11.AP
    Czytaj więcej
    10.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.602.2025.2.PSZ
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.216.2025.2.BK
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.505.2025.2.KB
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.863.2025.2.MM
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.509.2025.2.NC
    Czytaj więcej
    09.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.359.2025.2.ASZ
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.129.2025.1.DK
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.642.2025.3.AS
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.602.2025.2.AO
    Czytaj więcej
    08.12.2025 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.797.2025.1.GG
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.