Interpretacja indywidualna z dnia 2 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.700.2022.2.MKO
Czy kara umowna nałożona zgodnie z umową, zawierająca treść: "z tytułu zwłoki w wykonaniu robót i usług" będzie dla Spółki stanowiła koszt podatkowy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wskazana we wniosku kara umowna będzie dla Spółki stanowiła koszt podatkowy.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 stycznia 2023 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 31 stycznia 2023 r.
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca – Spółka z o.o. w 2020 roku podpisała umowę zawierającą w par 14 listę kar umownych, jakie mogą mieć zastosowanie. Spółka w styczniu 2022 roku została przez kontrahenta obciążona karą na podstawie paragrafu 14 pkt 1 ust 2 umowy, czyli „z tytułu zwłoki w wykonaniu robót i usług”.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 31 stycznia 2023 r. wskazali Państwo ponadto, że przedmiotem umowy jest całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg krajowych administrowanych przez X z podziałem na 2 części, z czego część 1 jest realizowana przez wnioskodawcę i obejmuje: całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg krajowych administrowanych przez Y.
W zakres robót i usług przewidywanych do wykonania w ramach bieżącego (letniego i zimowego) utrzymania dróg krajowych wchodzą następujące asortymenty robót:
- bieżące utrzymanie dróg,
- bieżące utrzymanie obiektów inżynierskich,
- zimowe utrzymanie dróg.
W dalszej części uzupełnienia wniosku w odpowiedzi na pytanie: „wskazali Państwo, że 6 października 2021 r. jednostka organizacyjna Zamawiającego - X (dalej jako: X) skierowała do Wykonawcy pismo, w którym wskazała, że w wyniku dokonanego przeglądu prawidłowości wykonania Umowy w sezonie zimowym 2020/2021 stwierdziła szereg nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług zimowego utrzymania dróg (zimowe utrzymanie dróg dalej jako „ZUD”), tj. niestacjonowanie na terenie Y sprzętu ZUD w ramach wymaganej rezerwy sprzętowej i poruszanie się tegoż sprzętu poza siecią dróg administrowanych przez Y. W ww. piśmie X wskazała również, że na podstawie raportów GPS dokumentujących trasy przejazdu i stacjonowania sprzętu ZUD został przygotowany wykaz odstępstw od wymaganego standardu w okresie od listopada 2020 r. do kwietnia 2021 r., który stanowił załącznik do pisma. Z załączonego do ww. pisma wykazu odstępstw od standardu utrzymania drogi wynikało, że sprzęt Wykonawcy stanowiący minimalną rezerwę sprzętową ZUD stacjonował poza Y w poszczególnych dniach w okresach 21 - 30 listopada 2020 r., 1-31 grudnia 2020 r., 1-31 stycznia 2021 r., 1-28 lutego 2021 r., 1-31 marca 2021 r., 1-21 kwietnia 2021 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty